Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

neděle 27. června 2021

Hudba různých žánrů: Václav Neckář - Perla

 

Když mi kamarádka před pár lety tuto píseň pustila, vůbec jsem ji neznala. Nevím, jestli se nehrála v rádiu nebo televizi, ale jedno vím jistě. Vaškovi vždy slušely takové písně -  nádherný a velmi smutný příběh, říká se tomu balada. 

Příběh žokeje a Perly... Znáte?


Perla - Příběh koně

Václav Neckář


Perla byla nejkrásnějším koněm,

který mě kdy v sedle nosíval. 
 
Když jsem její boky stisknul
 
lehounce, vždy přešla v prudký cval. 

Dotyky se dala vésti, 

tuhle krátkou chvíli štěstí 

má rád každý žokej.


Nenajdu už nikdy koně 

s její krásnou, něžnou, klidnou povahou,
 
s její stříbrolesklou srstí, 

s bleskem v očích, bujnou hřívou za hlavou. 

Věřte mi, že bez nadsázky 

na nás vždycky vyšly sázky, 

já byl její žokej.


V závodě o velký pohár,

jezdce prvního jsem lehce dohonil

a on se náhle v sedle shýbnul

vztekle tajně bičem Perlu uhodil.

Perla byla klisna skvělá,

před závodem rozechvělá

a já byl její žokej. 


Půl roku jsem v sádře ležel,

říkali mi Perla už je dávno fit,

bujnější, než byla prve,

uvidíš, že opět bude favorit.

Když jsem z nemocnice vyšel,

potom poprvé jsem slyšel,

s ní už je ámen.


Stál jsem jako bludný kámen,

řekli mi, že nemohla už na nohy.

Poslední jí sedlo dali,

sedlo měkké připravené pro bohy.

Jede závod smrti lásky,

na ten nejsou žádné sázky,

to ví každý žokej.

Všechny poháry a věnce

sebral jsem a na smetiště vyhodil.

Řek´jsem, kdo ji uhodil,

tak toho musí také potkat jeho díl.

Neboť zabil pro kus zlata,

slávu, která je mu svatá,

víc, než život.


Potkal jsem ho v prázdný stáji,

do dlaně jsem náhle popad´jeho bič.

Viděl jsem strach v jeho očích.

Řek´jsem: „Zmrzačils mě, zabils a teď křič."

V boxech koně ztichly náhle,

jenom z dálky zazněl táhle

smích kopyt Perly.

Kolik pak ti dali peněz,

že jsi v tom mizerným derby zvítězil

a byl bookmaker spokojen

a kolik jsi z něj všivejch prachů vyrazil.

Řekni noviny co psaly,

do titulků jistě daly,

tvý nevinný jméno.


A jak tě chválil manažér,

snad nebyl z tebe celej pýchou bez sebe.

A všichni přátelé z tvý stáje

vybájili tvoji jízdu do nebe.

Na vavřínech spal jsi klidně,

zatím co mě bylo bídně

máš tvrdý spánek.

když Perlu vzadu stříleli,

ty sháněl si se po kytkách.

Víš, čím byly tolik těžký

tím, že já teď chodím pěšky

a mám srdce prázdný.


Teď se díváš do očí,

kterým jsi s tímhle bičem

radost navždy vzal.

Moh´bych tě bít - tu sílu mám,

jenomže  jsem tenhle závod navždy vzdal.

Bylo vás víc, nebyl jsi sám,

celej stadión byl vyprodán

a já jel naposled.

Ptáte se jak to dopadlo 
 
jak pomstil jsem

a jestli jsem tím bičem uhodil.

Ne nebylo proč,

jen jsem jej přelomil

a pod nohy jsem mu ty třísky pohodil.

Čelo se mu lesklo potem

v duši strach jej bodal hrotem,

tím ostrým jak břitva.


A šel jsem pryč a vzpomínal:

Perla byl nejlepší kůň,

co mě v sedle nosíval.

Když jsem její boky stisknul,

lehounce, vždy přešla v prudký cval.

Dotyky se dala vésti,

tuhle krátkou chvíli štěstí 

má rád každý žokej. 

zpěv: Václav Neckář 
text: Zdeněk Rytíř 
hudba: Ota Petřina

https://regervin.com/wp-content/uploads/2020/02/tournament-horse-379032_1920-1.jpg

Zdroj: YouTube, internet

12 komentářů:

  1. Tuhle dobu jsem milovala a písničky Vaška, Marty a Heleny byly moje opravdu ty nejoblíbenější. Jó, život tak strašně letí, kde jsou ty krásné časy 😉🌞

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Napsala jsi to, Evi od srdce, díky. Písniček bylo hodně a hodně populárních, tahle pro mne byla nějak zapomenutá. ☺ Letí, to letí...

      Vymazat
  2. Znalm a jako náctiletá jsem se u ní něco naplakala 😀
    Díky, za připomenutí, Hani.
    Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vůbec se nedivím, písnička co trvá přes 10 minut a má hluboký text, je to příběh.
      Ráda připomínám a děkuji. ☺

      Vymazat
  3. Hani, zdravím. Václava Neckáře mám ráda a nejvíc právě jeho balady,měl i dobré texty. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, ty balady jsou jedinečné a ani nevím, jestli dnes zpěváci něco podobného zpívají. Tento žánr chce právě dobrý text, který má smysl a hloubku, to je podle mne hlavní a více, než pěvecký výkon, i když ... chce to pozorně poslouchat. ☺

      Vymazat
  4. Píseň znám je nádherná a teď,když vidím napsaný test,tak se mi líbí ještě více.Ale už hodně dlouho jsem ji neslyšela a tak díky za připomenutí.
    Hani,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéé, zrovna jsem tady ☺. Souhlasím s Tebou, Jituš, rozhodla jsem se, pokud text najdu, dát ho k písničce, je dobré slyšet a text sledovat. Jsem ráda, že jsem Ti kápla do noty.
      Měj, Jituš, úspěšný nový týden. ☺

      Vymazat
  5. Anonymní28.06.21 7:53

    Hanko, neznámá pro mě píseň,ale moc krásná.Fukcarinka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nedivím se, Marti, také jsem ji neznala, ale text výborný. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Toulky českou minulostí: 168. schůzka: Třetí vláda Václava IV.

  Z minulého dílu: Českého krále Václava máme zase na svobodě, a zdá se, že během svého druhého věznění měl přece jenom možnost přemýšlet, ...