Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

úterý 22. června 2021

Příběhy slavných značek: Čedok

 

Od Náprstka za hranice všedních dnů.

Československá cestovní a dopravní kancelář, která se řídí heslem: Vaše cesta – naše starost.

Počátky první cestovní kanceláře u nás musíte hledat v roce 1918. Tou dobou už ale existoval Klub českých turistů, o kterém se ještě zmíním v dalších článcích. KČT byl založen 11. června 1888 a jeho prvním předsedou se stal slavný cestovatel Vojta Náprstek. Zabýval se nejen značením turistických tras, vydáváním map a průvodců, ale i provozováním ubytoven a chat.

Vznik k výročí republiky

Se vznikem československého státu vyvstala potřeba vytvořit i silnou národní cestovatelskou organizaci jako protiváhu těch cizích. Proto skupina vlastenců ze Zemského cizineckého svazu a Československých státních drah jako svůj příspěvek k oslavám prvního výročí existence samostatného Československa založila 1. listopadu 1919 Informační kancelář.

Tento zárodek budoucího Čedoku sídlil v pražské Hybernské ulici proti Prašné bráně. Československá cestovní a dopravní kancelář, společnost s ručením omezeným, vznikla až o necelý rok později, uprostřed léta 1920, se základním kapitálem dva a půl milionu korun. U jejího počátku stály Československé dráhy, Zemský cizinecký svaz a banka Bohemia.

 

Meziválečná sláva

Během prvních pěti let Čedok zcela ovládl trh tuzemských zájezdů. Společně s maďarským Ibusze, polským Orbisem a jugoslávským Putnikem vytvořil středoevropskou mezinárodní asociaci AGOT, která později sdružovala na čtyři desítky cestovních kanceláří.

10 komentářů:

  1. Hani, už 100let Čedoku? Zajímavé vzpomínání, také jsem zapátrala v paměti. S Čedokem jsme byli na zájezdě třídenním na Slovensku, byl to podnikový a měli jsme průvodkyni. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, je to neuvěřitelné, ale tato cestovka měla už 100. výročí ☺. Na Slovensku je krásně, tak se vám asi zájezd líbil. ☺

      Vymazat
  2. Hani, jako holka jsem mívala kulatou nálepku Čedoku, kterou mi dala hodná paní v jedné z poboček. Asi už tehdy jsem měla touhu cestovat a denně cestou ze školy jsem okouněla před výlohou a dívala se na daleké cíle.
    S Čedokem jsme byli jen jednou. My v podstatě cestujeme sami, pouze si u zdejších cestovních kanceláří nebo agentur zajistíme a zaplatíme ubytování. Zatímco všechny CK či CA nabízí pronájem apartmánu nebo bungalovu za stejnou cenu, bez ohledu na to, kolik tam bude v daném termínu lidí, Čedok si účtuje i neobsazené lůžko. Takže tehdy jsme za ubytování v apartmánu, který byl jednoduše vybaven zaplatili tolik, jako v luxusním 5ti hvězdičkovém hotelu. Ale dodnes na to vzpomínám ráda, protože jsme měli báječné sousedy, jedni z Ostravy, druzí z Karviné, se kterými jsme se denně setkávali na společném dvorku. Na rozdíl od jiných jim totiž nevadilo, že jsme z Prahy. 😀
    Měj hezký den. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, to byly lákavé výlohy, že? Myslela jsem, že jste byli s Čedokem častěji, ale vy jste šikovní a dovedete si vše zařídit. A sousedé jak z Ostravy nebo Karviné byli báječní, to je tou náturou ☺ ☺ ☺.
      Měj se hezky. ☺

      Vymazat
  3. Zajímavá historie Čedoku.Moje sestra v Čedoku dlouho pracovala a já za ni ráda chodila.Vždy jsem dostala krásné katalogy.Plánovat dovolené mě hodně bavilo.Parkrát jsme s ním na dovolené v zahraničí byli.
    Hani,měj hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, tak to jsi měla dobré, vždy přesné informace a katalogy k tomu. Mě to také bavilo, ale do zahraničí jsem jezdila s jinými cestovkami.
      Měj se hezky. ☺

      Vymazat
  4. Haničko, další zajímavá historie jedné firmy. Myslím, že dobu slávy má za sebou. Polský majitel na pobočku v Čechách dost kašle. Před pár lety jsme s nimi letěli na Krétu, dost mě šokovalo, že delagátka prodala celkem nesmyslný a drahý zájezd jedné rodině, a když bylo všechno domluveno, řekla jim, že výklad je v polštině...
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš asi pravdu, Helenko, teď je cestovek hodně a v té konkurenci už nemohou jet ve starých zaběhnutých kolejích. Také nečtu ráda, když naše podniky nebo značky jsou prodané jinam. Pokud jde o polštinu, mně by to až tak nevadilo, té asi z 80% rozumím, takže lepší polština než angličtina, ale je to tím, že žiji v regionu, kde jsme na Poláky zvyklí. Chápu to, co píšeš.
      Přeji příjemný den, Heli. ☺

      Vymazat
  5. Hani,pane jo,tak Čedok je už takový stařeček...Já jsem s Čedokem asi nikdy necestovala, nebo jsem to zapomněla...Díky za článek, ráda jsem si ho přečetla.Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to neuvěřitelné, že Leni, že Čedok funguje tak dlouho. Já jsem párkrát s Čedokem byla, třeba někdy o tom napíšu na blog.
      Ahoj ☺.

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Pozoruhodné ženy: Helena Voldanová a Zelený čtvrtek

Dnešní článek je ke Dni učitelů, který se připomíná v den narození Jana Ámose Komenského. Všem, kteří tomuto nelehkému povolání zasvětili sv...