Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

pátek 11. června 2021

Toulky českou minulostí: 23. schůzka: Staré pověsti české aneb Causa praotce Čecha

 

Touto schůzkou v Toulkách českou minulostí nenavazujeme časově na předešlou. Vracíme se naopak hlouběji zpět do minulosti, do časů před vznikem Velkomoravské říše - do období, které bylo mojmírovskému státu současné. Opustili jsme však území Moravy, dáváme se směrem na západ, vzápětí vstoupíme do Čech. Do Čech legendárních. Do Čech našich národních pověstí.

Starý dobrý kronikář Kosmas začal svoji Chroniku bohemorum neboli Kroniku českou hezky z gruntu. Od potopy světa. Pokračoval změtením jazyků, které nastalo při stavbě babylónské věže. A když konečně dospěl k líčení české země, uvedl na scénu postavu nám důvěrně známou: praotce Čecha. Děje se tak již na druhé straně oné knihy. Literát Kosmas byl vskutku mistrem dramatické zkratky.

11 komentářů:

  1. Haničko, děkuji za další zajímavý článek. Toulky českou minulostí jsem poslouchala, ne všechny díly (na rozdíl od manžela), moc se nám líbily.
    Přeji hezký víkend, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Helenko, Toulky vycházely už kdysi v Mladém světě, něco z toho mám doma, ale tady je to souhrně. Mně se také líbí způsob podání, je to zpracováno přístupnou formou.
      Také vám přeji hezký víkend, ☺.

      Vymazat
  2. Hani to je další zajímavý článek. Ráda si u Tebe doplním a obnovím náhledy do české historie. Mnoho pohledu do minulosti už jsem zapomněla nebo vůbec neznala. Děkuji Ti za tyto vzdělávací a velice zajímavě napsané články. Přeji ti příjemné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, Jari, že se ti takové náhledy do české historie líbí. To, že některé věci zapomeneme, je normální a tak to někomu třeba pomůže. Děkuji za pochvalu, to mě těší.
      Také přeji příjemné dny ☺.

      Vymazat
  3. Hani,zjišťuji jaké mám už mezery,díky tobě si aspoň něco oživím.Přitom ve Starých pověstech českých jsem jako dítě ležela.Ty příběhy mě hrozně bavily.
    Měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, to vůbec nevadí, že máš "mezery", pokud ses nezabývala historií, je to přirozené a právě pro to oživení to tady mám na blogu. Staré pověsti české byly i mojí četbou a tak některé příběhy mám v poslechu na blogu.
      Hezký víkend i vám doma. ☺

      Vymazat
  4. Hani, stejně jako ostatní přede mnou i já musím konstatovat, že mám velké mezery, plno jsem zapomněla. A s Tebou si to zase ráda připomněla. Děkuju. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, jak jsem psala už výše, pokud ses dějinami nezabývala, není divu, že jsi od školy plno věcí zapomněla. To je normální a tak tady na blogu dávám po částech ty naše české dějiny. ☺

      Vymazat
  5. Zajímavé a hezky zamotané😊 A co teprve až přijde na řadu sedm bajných knížat😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajímavé a mnohdy zamotané - to jsou naše národní dějiny, ale nejen ty. Spousta dílů je před námi, tak si každý vybere. ☺

      Vymazat
  6. Hm,tak jsem zjistila, že už jsem dost věcí zapoměla a o některých jsem ani nevěděla a musím říct,že naše dějiny mám ráda.Staré pověsti české jsou oblíbenou knížkou.Díky

    OdpovědětVymazat

Toulky českou minulostí

Krajinou Jablunkovského průsmyku na Komorovský Grúň

Dnes se opět podíváme na úplný východ republiky. Jablunkovský průsmyk jsme navštívili během našeho pobytu v Horní Lomné.  Průsmyk protíná h...