Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

úterý 18. dubna 2023

Obloha - věčná inspirátorka fotografů

 

Možná je zbytečné položit otázku, jestli také (rádi) fotíte oblohu. V denním, ale i večerním, případně nočním čase. Nechtěla bych, aby to skončilo konstatováním, že tomu brání světelný smog. Ve smogu (i tom skutečném) žiji, bez přehánění, většinu života. Člověk se přizpůsobí a těchto "pár" fotek je dokladem, že  i ve městě to jde. Prostě nějak to jde. Jistě, to nejsou snímky na výstavu, protože, jak už bylo připomenuto, pouliční osvětlení aj. ve městě dělá svoje a pak je to dáno i kvalitou fotoaparátu. Snímky jsou pořízeny mým kompaktem. Nemám blog s důrazem na fotografie, jde mi hlavně o informace a slovní projev. 

Úvodní záběry zachycují konjunkci Venuše a Jupiteru. To bylo vidět pouhým okem na začátku března, konkrétně zde 1. a 2. 3. Odborník tehdy řekl: " Obě tělesa budou dost blízko na to, aby se ocitla v zorném poli menšího dalekohledu. Venuši rozpoznáte tak, že je jasnější než Jupiter.(ředitel Hvězdárny a planetária Brno Jiří Dušek)

Planeta Venuše je nejzářivější a nejkrásnější hvězdou na ranní a večerní obloze. Po Merkuru je planeta Venuše nejbližší Slunci, kolem S oběhne jednou za 224,7 pozemských dní. Tato planeta dosahuje jasnosti -4 mag, takže je po Slunci a Měsíci nejjasnějším tělesem na noční obloze. Venuše je pokryta natolik silnou vrstvou oblaků převážně z oxidu uhličitého a kyseliny sírové, že na její povrch dohlédnou jen radary. Teplota na povrchu je 500°C a tlak 90krát větší než u nás na Zemi. Teplota na povrchu je větší než na Merkuru, který je Slunci blíže. Důvodem je skleníkový efekt na Venuši. Povrch je poměrně mladý a hladký. Astronomové Venuši vyfotili takto: 

Fotografie si rozklikněte:





Letošní "velikonoční" úplněk nastal těsně před Velkým pátkem - 6. dubna. Snímky nejsou jasné, byla horší viditelnost a podle záběru naší pouliční lampy, letošní Velikonoce měly i sněhovou nadílku. Foceno ve čtvrtek a pátek před Velikonocemi.

Sněhu bylo více než ukazuje snímek, fotila jsem až v poledne, kdy toho na trávníku moc nezbylo, navíc pod tou zelenou plochou vede teplovod. Velikonoční svátky tu připomíná "vankúšik" od Daniely, kterou tímto zdravím. 😃
Tato série snímků byla pořízena na sklonku dne 15. dubna, kdy mě "nebeské divadlo" doslova vytáhlo na balkon. Fotografie vznikly v průběhu půlhodiny ze stejného stanoviště, ty světlejší záběry nebe směřovaly k severu.
Zdroj:astro.wz.cz

8 komentářů:

  1. Hanko, paráda. Líbí se mi, že ty se na oblohu díváš, ale dokážeš o ní i poučit a článek má hned i jiný nádech, než jen fotografie. Ale i ty tvé fotografie jsou krásné. Na té první to vypadá jako požár lesa s dýmem. Fakt super.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Maruško, za slova uznání. Obloha mě kolikrát fascinuje, že neodolám a jdu na balkon fotit. A je fakt, že mi nestačí vložit fotografie, ale chci k tomu i něco napsat, i když se to mnohým nechce číst. Děkuji také za pochvalu těch fotek, protože většina je pořízena mým kompaktem, někdy výjimečně použiji přítelův lepší foťák, ale ten můj kompakt je tak akorát do ruky, do kapsy, do kabelky a není těžký. Nepotřebuji žádné objektivy a jedu. 😃

      Vymazat
  2. Rád pozoruji oblohu, a rád ji fotím. Nádherné fotografie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za pochvalu fotografií, fotím oblohu docela často, začala jsem fotit úplněk, sleduji stránky astronomů a někdy fotím i za dne, když mě něco zvlášť zaujme.

      Vymazat
  3. Hani,máš pravdu,že obloha nám občas připraví nebeské divadlo.Někdy jsem úplně v úžasu třeba při západu nebo východu.Měsíc se mi fotit nedaří,ten mám vždy rozklepaný.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, ty máš zase určitě mnohem lepší foťák než já a měníš objektivy. Já mám kompakt do ruky, lehký, skladný. Vím, že máš problém s rukama, ale mi se právě ten úplněk fotí nejlépe. Někdy si ruce opřu o balkon, to pomůže.
      Děkuji a lepší počasí k výletům přeji. 😃

      Vymazat
  4. Nádhera! Měsíc se ve městě ani nekouším fotit, divadlo mraků, kouzlo svítání a západu slunce nikdy nepřestanu obdivovat.
    Hani, měj pohodový den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za pochvalu, Helenko. 😃 Já vlastně celý život jsem ve městě a taky je u nás plno světel, ale z těch fotek je vidět, že to "nějak" jde. Ovšem, chce to čas, snímků mám více a vyberu.
      Přeji pohodový a úspěšný čtvrtek.

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Zavedu vás do muzea, když je ten svátek...

18. květen je Mezinárodní den muzeí. „Umění se učíme v muzeu.“ —   Auguste Renoir, francouzský malíř Jen na málo místech najdeme tolik no...