Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

sobota 1. července 2023

Prázdniny a pohled na město z "Ololodi"

Já být školákem, tak bych právě dnes klidně mohla říct, že se mám mnohem líp, než třeba Němci, Dánové nebo Holanďani.

A na druhou stranu bychom "těžce záviděli" Italům, Bulharům nebo Lotyšům. Ti prvně jmenovaní totiž mají letní prázdniny výrazně kratší než čeští školáci, ti druzí jmenovaní si naopak letního volna užijí v mnohem větším rozsahu. Jako dospělý člověk mohu naštěstí zůstat naprosto nestranná a v klidu si zapřemýšlet, k čemu jsou letní prázdniny dobré. Vysvědčení je tečka za školním rokem, shrnutí celoroční práce. Zhodnocení a drobná oslava je na místě - tak se to dnes doporučuje. Ale vážně, mívali jste vy doma na konci školního roku nějakou "oslavu"? Nechci přehánět, ale tohle se u nás "nenosilo", učím se přece pro sebe. Ráda si přečtu, jak to probíhalo v jiných rodinách.

Pro mnohé rodiče jsou prázdniny obdobím zvýšeného stresu – neboť musí řešit zásadní problém, kam s potomkem, když je škola zavřená, dny dovolené nestačí a dědečkové a babičky se mnohdy zdráhají převzít výchovný proces na svá bedra. Přece i babičky si chtějí nějak vyjet a udělat ty své "prázdniny". 😉

Zato kantorům to dlouhé letní volno docela určitě náleží.  Znám lidi, kteří prázdniny učitelům závidí či dokonce nepřejí. Ale před bandu dětí by si nestoupli ani za nic. Přeji všem hezké letní prázdniny.

***

Dnes i  já vyberu něco z našeho dovolenkového pobytu v Olomouci, co vypadá trochu prázdninově. Projeli jsme se na Ololodi, je to menší plavidlo po řece Moravě, kterou jsem představila ZDE

Nástupiště se dá snadno najít, je to na náplavce mezi mosty pod evangelickým kostelem. Jak je z fotek patrné, tok řeky Moravy je ve městě regulován, protože břehy byly nízké a hlavně za velkých povodní r. 1997 bylo město pod vodou, dokonce u našeho hotelu (v té době nestál) bylo vody po kolena. Pod mostem jsou značky kam voda sahala.

Sešli jsme schody pod evangelickým kostelem a tady jsme už na náplavce. Sedím na kamenech a vidím řeku a město z jiného pohledu. Den byl pěkný, slunečný, ale u řeky hrozně foukalo, druhý den jsem měla problém s uchem.

Bavilo mě pozorovat veslaře, nejdříve z mostu, ale z náplavky je to lepší. Kousek dál je veslařský klub a můžeme tam vidět veslaře různých generací.

A tohle je Ololoď. Už několik let jezdí v Olomouci po řece Moravě vyhlídkové lodě, my jsme se projeli na Ololodi Marie Terezie s organizátorem plaveb p. Šimonem Pelikánem, který zajišťuje nejen plavbu, ale má i pěkný výklad k místům, kolem kterých právě loď projíždí. Takhle to vypadá na palubě.

Z lodi pozorujeme stavby, které  jsme si už prohlédli, jako tady chrám sv. Gorazda. Kvalita fotek je ovlivněna odlesky, svítilo slunce, tak odlesk je od vody, ale hlavně od protějšího skla.

Kapitán komentoval nejen trasu, mluvil o budovách, které jsme míjeli. Nezapomněl ani na samotnou řeku Moravu, kdy vysvětlil i barvu vody, která je dána samozřejmě prostředím, kterým řekla protéká hlavně na horním toku, barva je ovlivněna i rašeliništi. Co se týká pojmenování řeky,  Morava patří mezi nejstarší staroevropské názvy vodstev s původním významem voda, močál. Řeku pojmenovalo již předkeltské obyvatelstvo, a to na jejím dolním toku. Podle názvu řeky byla pojmenována historická země Morava.

Dostáváme se asi k nejzajímavějšímu místu na naší trase, což je premonstrácký klášter Staré Hradisko. Jeho návštěvu jsem plánovala, snažila vše zjistit, protože není moc daleko od našeho hotelu. Bohužel, provádějí se tam stavební úpravy, které se protáhly a prohlídky budou, možná, až v červenci. Zájemcům doporučuji, aby si to zjistili. V objektu sídlí kromě kláštera také vojenská nemocnice, takže se všude nedostanete.

Tohle je olomoucký "mrakodrap" na Envelopě. Při pohledu z lodi si člověk uvědomí, jak má ta řeka nízké břehy a když při povodních se zvedla hladina o několik metrů, na Envelopě plavali v člunech. Ta velká červená budova dole jsou vojenská kasárna ještě z doby Marie Terezie, protože Olomouc bylo pevnostní město a vojáci potřebovali ubytování v kasárnách.

Loď právě projíždí kolem veslařského klubu, je fajn, že v Olomouci se to veslování tak ujalo a zájem hlavně mezi mladými určitě je. Stačí chvíli postát na mostě v centru města a veslaře můžeme pozorovat.

Projížďka skončila, kapitán přivázal loď a vystoupili jsme. Nechci však fotit lidi, proto jsou  ty záběry s ohledem na další skupinu, která nasedla po nás. Bylo to opravdu zajímavé a hezké odpoledne. Podobnou plavbu doporučuji. 👍

1. Je fakt,že se děti učí hlavně pro sebe,ale jak doma od rodičů,tak i já svým dětem nějakou pozornost dostávala a dávala.Bylo to jako povzbuzení do dalšího školního roku.A včera jsem byla se synem za jeho dcerkama podívat se na vysvědčení.Jedou do Chorvatska,tak jsme jim dali na parádu.Rády se strojí.A hlídací babičkou o prázdninách jsem byla hrozně ráda a na společně dovolené nikdy nezapomenu,jak byly fajn.
    Plavba Ololodí musela být hodně zajímavá a pořídila jsi krásné fotografie.Také bych se někde plavila.Ale rozhodně už ne trajektem do Anglie.
    Hani,měj se hezky

2. Fukcarinka-naše děti poslední školní den si pochutnávali na nanukovem dortu. Vnoučata to byla jiná,výlet a většinou jejich rodičům příspěvek na prázdninové "zdravé" mlsání.
    Prázdniny u nás byly samozřejmostí. Zrovna dnes jsme s dcerou a vnukem vzpomínali.

3. Ahoj Hani, já s bráchou jsme za vysvědčení nic nedostávali a žádné trauma z toho nemáme. Na prázdniny jsme se vždy moc těšili a užívali si je u babičky na vesnici, kde jsme měli absolutní volnost a byla jsem tam raději než doma. Já jsem jezdila každý rok ještě na tábor, brácha byl jen jednou a víckrát ho tam nikdo nedostal. Vnučky k nám na prázdniny přijedou, těšíme se na ně. Hezkou neděli přeju, Lenka
    www.babilenka.cz

4. Hani, na prázdniny vzpomínám ráda. Prarodiče na vesnici, ti druzí sice ve městě, ale s obrovskou zahradou - koupání, kolo, kamarádi, ovoce přímo ze stromu, dobroty co vařily babičky... A dovolená s našima, sice to bylo až na vyjímky tuzemsko, ale naši krásnou zemi nám ukázali.
    Přeji krásnou neděli, Helena

Toulky českou minulostí

To je také Ostrava: jarní procházka Bělským lesem

Téměř každé město má něco, čím se lidem zafixuje do paměti. To, co nějak vyčnívá, co je nápadné. Praha má svůj Hrad, Kutná Hora svoji "...