Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

úterý 5. prosince 2023

Klasické vánoční perníčky podle P. Stupky s dobrými radami

 

Je to prověřený recept známého kulináře pana Petra Stupky. 

https://budejovice.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_16x9_tablet/public/images/b96d5b8c780943b9ef72b5dafbabfc2e.jpg?itok=klQP5DoJ&timestamp=1701174647

Ingredience
  • 500 gramů hladké mouky
  • 1 lžičku jedlé sody
  • 100 gramů ztuženého tuku, nebo másla
  • 150 gramů moučkového cukru
  • 100 gramů medu (asi 5 velkých lžic rozpuštěného medu, pokud je zcukernatělý - rozpustit)
  • 3 žloutky a ještě jedno celé vejce
  • 2 lžičky koření do perníku
  • 1 lžíci kvalitního kakaa (pokud chcete perníčky tmavé)

Je důležité všechny ingredience dobře prohníst, aby na těstě nebyly šmouhy ani flíčky.

Doporučuji nejprve vše sypké promíchat s moukou a teprve potom přidat rozehřátý tuk s medem a vejcem. Když toto těsto necháte do druhého dne uzrát, uvidíte, jak se vám bude při rozvalování a pečení vše dařit. Nezapomeňte zabalit do potravinářské fólie.

Poté necháme pár minut odstát a vyválíme placku cca 3-4 mm silnou a vykrajujeme tvary. 

Perníčky pečeme ve vyhřáté troubě na 175 °C cca 5-10 minut, dle trouby. Pozor, perníčky nesmíme přesušit do tvrda. Pokud by se vám perníčky při pečení propadaly uprostřed, je třeba teplotu zvýšit. Pokud by pukaly, pečete příliš zostra, tudíž troubu zmírněte.

Aby byly perníčky lesklé a hladké, je třeba po upečení potřít povrch vajíčkem rozšlehaným s trochou citrónové šťávy. A to hned, dokud jsou ještě teplé.

Perníčky podle tohoto receptu jsou poměrně brzy měkké, nemusíte je tudíž připravovat měsíc dopředu, ale jako každý solidní perník jsou trvanlivé. 

Poleva: bílky, citron. šťáva, moučkový cukr.

Co se zdobení týká, mám nejraději bílou polevu ze 140 gramů moučkového cukru a jednoho vaječného bílku (dobře oddělit). Postupně proséváme a přimícháváme, lžící třeme moučkový cukr, dokud nedosáhneme požadované konzistence tak, aby se poleva neroztékala. Můžeme vyzkoušet na jednom perníčku, případně dodat více cukru, pokud je moc řídká, nebo naopak citronovou šťávu, pokud je příliš hustá. Hotové perníčky skladujte nejlépe v plechové krabičce, v suchu a v chladu. Pro větší pevnost polevy je možné dávat na jeden bílek polovinu lžíce bramborového škrobu a tři až čtyři kapky octa, ale není to nutné. Moučkový cukr pečlivě prosijte! 
Jak udělat bílkovou polevu na perníčky a jak se zdobí, vysvětlí p. Roman Paulus na videu: 
 
 
 
Zdroj: budejovice.rozhlas.cz

10 komentářů:

  1. Ahoj Hani perníčky jsem už napekla a i rozdala... Víc jsem zatím nepekla, mám hotová jen těsta, dál jsem se nedostala. Jsem se synem čtvrtý den v Praze, kde je na vyšetřeních. Dnes se vracíme domů, tak pak budu péct. Pozdravuju, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, máš můj obdiv, Ty tím žiješ. Já jsem kdysi perníčků pekla několik stovek. Pro dobrou věc. Ale myslím, že běžná domácnost má na pečení ještě čas. Já kupříkladu začnu až po neděli. Tobě se synem přeji, aby ta vyšetření dobře dopadla a také ježdění v tomto počasí je náročné. Ať se daří, Leni! 🍀

      Vymazat
  2. Hanko s perníčky mám veselou příhodu,dnes veselou. Je to už hodně dávno co jsem získala recept, mimo jiné přednost měla být jejich okamžitá měkkost. Výsledek byl příšerný,hotový beton🙈 namísto SODY jsem si napsala VODY🥰 Přeji pohodové dny.🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, zdravím Tě ... Příhodu jsem si dvakrát přečetla, no, stane se leccos, ale možná ty perníčky šlo použít jako "věčné" ozdoby na stromek. ☺ Já jsem se naučila péct perníčky ve svém zaměstnání, doma se to u nás nepeklo. Můj nadřízený mě vyzval k podpoře Adopce na dálku a tam bylo třeba získat dost peněz. Ale bavilo mě to.
      Pohodové dny přeji i Tobě, ať se daří. 🍀

      Vymazat
  3. Zdravím Hanko.Perničky u nás už čekají na zdobení. Ty píšeš v článku polevu vymíchat lžící, ve videu používá pán šlehač. Už jsem zaznamenala, že někteří radí, šlehač nikdy a jiní zase radí, použít šlehač. Tak nyní co? 😊S polevou se vždycky peru a tak často kupují i Královskou glazuru ve speciálním obchodě. Prášek, který se jen rozmíchá ve vodě. Chutná to stejně. Máš pěkné perníčky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, jsem ráda, že jsi to o polevě tak napsala. Uvědomila jsem si, že to může být matoucí. Jenže... pánové Paulus a Stupka jsou šéfkuchaři, tak respektuji jejich rady a je na každém, co si vybere. Já mám s perníčky docela bohaté zkušenosti, nebylo vlastně možné se s někým poradit, ale vždy se mi to povedlo. Udělat dobrou polevu je takovou "hodinou pravdy". Rozhodně jsem to vždy míchala ručně vařečkou! Do misky jsem dala bílky a dobře prosátý moučkový cukr, trochu citr. šťávy a míchala na koleně a míchala, dokud to nebylo podle představ. Několikrát vyzkoušíš, jestli poleva drží a nerozlévá se. Kupovala jsem sáčky s trubičkou a zdobila po nocích. Na videu je vidět, že pan Paulus to šlehá el. šlehačem, to se mi osobně neosvědčilo, poleva pak obsahovala moc vzduchu a nedrželo to. Ale neodvažuji se takového odborníka kritizovat.
      Se svými perníčky jsem byla vždy spokojená. Přeji, ať se Ti to vše podaří, ale jestli mohu radit, míchej to ručně a trpělivě. Pak nechej na vzduchu dobře zaschnout. 🍀

      Vymazat
  4. Hani, mám letitý recept. Letos jsem ale nepekla, protože to máme rozdělené - já je napeču a Terka nazdobí, letos na to nebyl čas...
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, pokud máš svůj léty prověřený recept, je to výhra a neměnit! Perníčky patří k časově náročnému cukroví, zabere to nejen čas, ale i prostor v bytě, pokud se toho dělá více. Každý rok perníčky také nepeču.
      Ať se daří, přeji příjemný čtvrtek. 🍀

      Vymazat
  5. Perníčky jsou nádherné.Jsou to malá umělecká díla.Obdivuji každého,kdo to umí tak krásně nazdobit.
    Já bych perníčky pekla,ale kdo by zdobil.Když mně to šlo,hodně mě to bavilo,protože jsem vždy hezky kreslila.
    Dostanu od dcery a snachy.Hani,měj hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, děkuji za pochvalu. Vím ze svého okolí, že nazdobit perníčky každý neumí, mně se to docela dařilo. Záleží na polevě, aby držela a nerozlévala se. Pak jsem si raději koupila sáčky s trubičkou, ustřihnout rožek sáčku je nouzové řešení. Pokud to u vás dělá dcera a snacha, co by ses s tím dělala, tohle je lepší. Ať se mladé holky vydovádí. 🥰
      Jituš, měj příjemné předvánoční dny. ☺

      Vymazat

Toulky českou minulostí

15. září - Divadlo živých fotografií a Ponrepo

Máte rádi film, filmové herce, filmovou hudbu nebo některé filmové hlášky? Osobně se ráda podívám na filmy, jako Tenkrát na Západě s Claudií...