Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

čtvrtek 15. srpna 2024

Herdule, paličky, podvinek - abeceda krajkářky

Také obdivujete krásu krajek a umění těch, kteří umějí paličkovat? Nebo dokonce sami/y paličkujete? Protože paličkují i muži. Já jsem to kdysi chtěla zkusit, protože vztah k ručním pracím jsem vlastně zdědila.

Paličkování nemá v naší oblasti tradice a pochopila jsem proč. Tady na nějaké vysedávání u herdule prostě nebyl čas. Když byl kus pole, nějaké zvířectvo apod., celý den byla "robota". Chlapi tu většinou všichni kopali uhlí na šachtě nebo byli v železárnách a nevím, jak by reagovali, kdyby se po šichtě vrátili domů a ženuška by vysedávala denně u paličkování. Chápete. Večer spíše ty ženy po chvilkách háčkovaly a byly to třeba velké záclony. Háčkovat mě naučila babička. Jsem tomu dodnes ráda a jestlipak dnes zručná babička naučí vnučku háčkovat či plést? Že nemá zájem? Tak i ten zájem musíme "rozvíjet". 

Výhodou bylo, že jsem byla manuálně zručná, což není samochvála, ale prosté konstatování. Nebyla jsem ten, o němž se říkalo, že je "gramlavý" = nezručný, ale to nemusel háčkovat. Pak šly roky a já jsem chodila obdivovat věci ve výkladní skříni Slezské jizby v Ostravě. To bylo u kina Vesmír a byly to většinou výrobky Družstva umělecké výroby nebo Slezské tvorby Opava. To mělo úroveň a vkus! No a jednou jsem tam viděla ... herduli. 😎 Poprvé v životě takto na prodej a myslím, že se tomu říkalo jinak, ale to mě nahlodalo. Když to bylo ve značkové prodejně, nejlevnější nebyla. Jenže tak to dopadne, když si někdo koupí herduli a paličkování v praxi neviděl, nic o tom neví, ale protože je mladý a zručný, je přesvědčen, že to zvládne. Tak jsem si přikoupila potřebnou literaturu i paličky, ale pak to doma zabíralo místo, odkládala jsem to rok, dva, tři, přišla jsem na to, že mě paličkování vlastně neláká. K čemu já ty výrobky budu mít, i kdyby se mi to povedlo? I ten ubrousek lemovaný paličkovanou krajkou není na každodenní stolování a kdyby to někdo polil, asi bych ... No a tak si milá herdule hezkých pár let pohověla u nás v bytě, pěkně zabalená a měla se dobře. Nepoužitá jen zabírala místo a začala jsem řešit to nerudovské "Kam s ní?" Po čase kolegyně v práci projevila zájem, tak jsem jí herduli "prodala", těch pár kaček za to byl dost prodělečný podnik. Takže já se neostýchám říct, že jsem paličkovat nezačala a už nezačnu. Krajku si spíše uháčkuji a je to rychlejší, díky, babi. Nejvíce mě chytlo šití, chodila jsem asi do 10 placených kursů, šlo hlavně o šití oblečení na sebe. Ano, maminka měla odbornou školu pro ženská povolání, stroj byl stále k dispozici, tak mi od dětství se šitím radila a vlastně mě k tomu vedla. Když vás učí a vede lektorka (a poznala jsem jich několik), je to lepší, protože to má svůj řád a co naplat, domácí "výuka" je vždy benevolentnější... Takže u mne, suma sumárum, ze všech ručních prací šití oděvů a vlastně všeho výrazně vedlo. 👍

  
Takovou herduli jsem měla...

Dnešní příspěvek navazuje na nedávný článek o návštěvě Muzea krajky v Prachaticích. Ještě se tam vrátíme, ale napadlo mě, že by to chtělo trochu rozšířit. V minulosti bývaly paličkované krajky zdobícím prvkem hlavně u vínků, čepců a krojových plen. To jen taková Marie Terezie měla na svou korunovaci celopaličkované šaty. Možná i vy máte doma "něco" paličkovaného a třeba vůbec nepaličkujete. Já jsem si tam "něco" koupila a později to představím.

Krajkářství přitom patří mezi nejmladší textilní techniky, vzniklo až v 16. století. Jde o nejjemnější a také nejpracnější způsob, jak křížit nitě. Tento obor se v minulosti většinou dědil a na venkově se  dokonce vyučoval. I v dnešní době se pořádají kursy paličkování. 

Pokud navštívíte muzeum krajky nebo nějakou výstavu, setkáte se tam nejen s hotovými výrobky, které si můžete prohlédnout, ale také s pomůckami. Už v minulém příspěvku jsem se zmínila, že bez špendlíků to nejde. A pokud si pustíte video, uvidíte, jak se vyrobí herdule a kolik špendlíků budete potřebovat. 

Paličkovaná krajka se tvoří na tzv. „herduli“ – válci pevně vyplněným pilinami nebo senem. (Herdule, na kterých se paličkovaly čepce, bývaly tvarovány do koule). Herdule se pokládá do dřevěného stojánku ve tvaru kolébky. Jednotlivé nitě jsou navinuté na dřevěných paličkách a samotná vazba v paličkované krajce pak vlastně vzniká točením a křížením nití na výkresu (vzoru, tzv. „podvinku“).  Na okrajích je krajka při práci přichycena špendlíky, které jsou pro paličkování naprosto nepostradatelnou pomůckou. Mezi oblíbené motivy patří lístky, jablíčka, pavoučci nebo třeba hvězdičky.

Herdule musí být potažená pevným plátnem. Navrch ještě přijde povlak, jako u peřiny.

Paličky musí být vždy do páru. Mluvíme o paličkované krajce a tu by nebylo možné vyrobit bez dřevěných paliček. Na herduli je podložený obrázek budoucí krajky. Člověk se až diví, že se v tom někdo vyzná. Jenže, stejně tak se musí vyznat pletařka, právník v zákonech nebo třeba elektrikář v těch drátech. Všechno to má,  samozřejmě systém, každá nitka má své místo. 👍

 

Základ je řetízek a plátýnko. Špendlíky krajku na herduli fixují.

Stejně jako při pletení a háčkování musí krajkářky začínat tím nejjednodušším. První je vždycky řetízek. To jsou dva páry a prohazujeme do řetízku. To je nejzákladnější a hned potom je plátýnko. Špendlíky krajku na herduli fixují. Když si představíte plátno, osnovu a útek, tak u krajky to funguje na stejném principu. Tak je to vysvětleno i v muzeu. 

Ten nejzajímavější okamžik určitě nastává při snímání hotové krajky z herdule. Někdo používá tužidlo, jenže krajka pak brzy žloutne. Odborníci říkají, že nejlepší je hotovou práci napařit. „Stejně jako puky na kalhotách“. Pokud je krajka dobře vyrobená, drží pohromadě.

Základem je klid a trpělivost. Upaličkovat límec trvá určitě déle, než ho uháčkovat. Paličkovaná krajka byla už v 19. století vystavená tvrdé konkurenci strojní výroby krajek, která vlastně trvá dodnes. Ruční výroba má však své kouzlo. 

  
Krajkářky při práci.
Paličkovat sami nemusíme, ale představu mít můžeme. 

  
Dřevěné paličky byly něco jako věno. Když chlapec věnoval dívce vyřezávanou paličku, znamenalo to už velký závazek. Paličky se vyřezávaly nejčastěji z ovocného dřeva – z třešně nebo švestky. Ta prý časem krásně ztmavla a nejlépe „zvonila“.   

Práce na herduli s použitím špendlíků a předkreslenému vzoru se říká "podvinek". 

 

 Kdysi bylo nemyslitelné už od dětství chodit bez čepce: 

 

 Vzorníky paličkované krajky:

I v dnešní době vznikají originální ozdoby - límce na šaty, paličkované šperky, brože nebo jsem viděla i paličkovaný betlém: 

Velmi hezké jsou obrázky s paličkovaným vzorem, na snímku je doplněn lurexovou nití:

 

 Zajímavě působí i ozdoba z paličkované krajky na tašce, i když, upřímně, něco podobného jsem na ulici neviděla.

  
Tvorbu betlémů můžeme obdivovat i v létě, protože krajkářka tohle musí tvořit s velkým předstihem, aby do Mikuláše byla připravená: 
 








18 komentářů:

  1. Hani, moc pěkné je muzeum krajky ve Vamberku, ono v Podkrkonoší se kdysi krajkou živilo spousty lidí. Já to obdivuji, ale neměla bych tu trpělivost. Já jsem kdysi šila a pletla na sebe i děti, což bylo tehdy docela nutné. No, dnes už jen háčkuji, to mě baví nejvíc. Třeba vánoční ozdoby pro kamarádky, co si je věší na stromek, šály, šátky, kabelky zase pro ostatní, i nějaký ten kabátek a p.U nás na horách Krušných se kromě kutání ve štolách, vyráběli dřevěné hračky, což na druhé straně hranice ještě stále přetrvává. Přeju pěkné tvoření :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeni, vítám Tě na blogu a děkuji za milý komentář. Muzeum krajky ve Vamberku znám, byla jsem tam 2x. Krajkářství je tam poněkud jinak představeno, než v Prachaticích. V každém kraji byl někdo, kdo se zabýval činností, kterou uvádíš, dříve vůbec byly ruční práce více rozšířeny, však se to vyučovalo i ve školách.
      Ať se daří a hlavně zdraví! 👍

      Vymazat
  2. Se zručností jsem na tom stejně jako ty, já jsem si dokonce na mateřské přivydělávala zakázkovým vyšíváním, háčkováním, šitím oděvů, drháním a pletením nejdřív na povolení MNV a později ŽL, protože poptávka byla stále, i když děti odrostly. Těm jsem síla oděvy také. Nejraději dceři. Ale co se dělá na zakázku při stálém zaměstnání,to už je dřina, termíny, to už není koníček při kterém si člověk odpočine. Pro jednu kolegyni jsem se stala přímo dvorní švadlenou, šila jsem pro ni i její dceru od plavek až po zimní oteplovačky a bundy nebo šaty do tanečních ...to bylo jenom,"Máňo, koupila jsem si látku..." Jiné kolegyně už mi říkaly" že se na ni nevy..., zachází s tebou jak s podřízeným. Všechno musí být hned." Ano nakonec jsem se na vše vykašlala. Jednu dobu jsem dodávala pletené svetříky do soukromé prodejny dětského oblečení. Paličkování jsem obdivovala, ale nikdy nezkusila. Určitě bych se do toho zamotala a rozhodně bych neměla originální kreativní nápady jako u vyšívání. To jsem i publikovala v časopise Praktická žena. Moc se mi líbí Zuberská krajka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nějak mi to nefungovalo, odpovídám až teď. ☻
      Maruško, je dobré občas napsat takový komentář, abychom poznali, co kdo umí nebo dříve dělal. Jsi velmi manuálně zručná a o tom, jak jsem kdysi dělala v práci švadlenu a pak přestala, asi napíšu článek. Je fajn, že jsi publikovala v Praktické ženě, občas jsme to doma kupovali. Zuberská krajka je samostatná kapitola, tu znám asi déle než Ty. 👍

      Vymazat
  3. Hanko, pěkně jsem si zde početla a musím se přiznat, že paličkování obdivuji. Chce to mít zručnost a ta mě chybí a také trpělivost a dobrého lektora ☺ Doma jsem často slýchala, že jsem "kopyto", což zde jak už jsi v textu výše zmínila gramlavá. U nás na jihu Moravy - ☺kopyto. Leč i přesto jsem pár věcí na sebe ušila, mimochodem naše lektorka kurzu šití v MKS byla paní Březinová. Byla mou trpělivou sousedkou a určitě to, že jsem "kopyto"si myslela také. Nicméně háčkovat a plést mě bavilo, také jsem pár věcí dotáhla až do konce, díky kolegyním v práci. Radily ochotně kde ubrat, či přidat, také vyšívala jsem ráda, nyní mám problém s prstíky. Hanko, měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, paličkování bývá považováno za vrchol ruční práce. Ať už děláme cokoliv, zručnost je důležitá a hodně záleží na prostředí, třeba domácím, jaký tam měli přístup k ručním pracím. Já jsem do MKS také chodila, ale některé "kolegyně" v kursu byly nepříjemné v tom, že mnohé jen kecaly a chtěly, aby jim druhý kdeco ušil. Na to nemusím chodit do kursu. Jsi z jižní Moravy a mám dojem, že tam se tradice spojené s šitím a výrobou krojů nejvíce udržují. Ty jejich slavnosti a hody jsou úžasné.
      Přeji Ti také pohodové dny. ☺

      Vymazat
  4. Je to krása a umění. Každý kdo to umí, má můj velký obdiv. Hani přeji Ti vše nejlepší k svátku, hlavně hodně zdraví a štěstí. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruš, moc děkuji za milé a hezké přání k svátku a já Ti přeji klidný závěr měsíce srpna. ♥

      Vymazat
  5. Hani, před hromadou let jsem prošla základním kurzem, ale to bylo tak nějak vše. Zvítězily jiné techniky, ale tuhle jemnou krásu jsem nepřestala nikdy obdivovat.
    Přeji krásný sváteční den. Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Hanko, přišla jsem Ti popřát hodně zdraví, štěstí a pohody k dnešnímu svátku 🍀🌹🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, moc děkuji za milé a pěkné přání. Udělalo mi to radost.
      Ať se daří! 🍀

      Vymazat
  7. Hani, měla jsem to podobně. Začala s tím švagrová, když mi ukázala knížku o paličkování a paličky a už si nevzpomínám, jestli se do této techniky pustila sama. I já jsem si knihu zakoupila a paličky mi vyrobil soused stolař. To je vše. Ano, mám obraz, krajkovanou secesní dámu v klobouku, zakoupený v nějaké té "Jizbě" v Praze. V té době nebyly u nás žádné kurzy a jako samouk bych neměla trpělivost a neuspěla bych. No a tenkrát (80. léta) jsme měli jiné starosti, šití a pletení byla nutnost. U nás na vesnici znám několik krajkářek, na výstavě jsem obdivovala jejich díla. Krajkou a frivolitkami se zabývá i moje snacha.
    Hani ty máš dneska svátek. Užij si ho a já ti popřeji všechno nejlepší, štěstí a hlavně zdraví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, hezky jsi to napsala, je to pravdivé a souhlasím. Myslím, že paličkování potřebuje nějaké "vedení" zkušeného, jinak je to zdlouhavé. Určitě v každé vesnici nebo i ve městě jsou lidé, kteří něco vytvářejí a ne každý to dá na výstavu.
      Moc Ti děkuji za přání k svátku, štěstí a zdraví potřebujeme všichni. Měj se hezky. 🍀

      Vymazat
  8. Každá ruční práce má můj obdiv!!! Když se přidá i dobrý nápad, může vzniknout nádherné dílo!! Přeji hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Napsala jsi to výstižně. Také přeji hezký závěr srpna.

      Vymazat
  9. Tetkapernikarka
    Hani, přeji Ti všechno nejlepší k svátku 😊🍀💐🥂 Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, to je hezké přání k svátku s parádními obrázky! Moc děkuji a Ty jsi měla v srpnu také svátek, ale nevím, kam bych Ti to přání napsala. Měj se moc hezky. 🍀

      Vymazat
  10. Ahoj Hani, bydlím kousíček od Vamberka a tady je krajkářství hodně rozšířené, i krajkářská škola stále funguje. Každoročně tu je Setkání krajkářek, když můžu tak tam zajedu, zajímá mě to. Sama jsem také měla herduli i paličky, ale nepaličkuju. Spíš proto, že dělám tolik jiných různých technik ručních prací a všechno se opravdu stihnout nedá... Jsem hodně vytížená, starám se o tátu a od letoška i o nemocného syna, tak mám méně času, i na blogy. Ale líbí se mi paličkování moc ! Ještě jsem si vzpomněla, že když jsem dělala svému tátovi rodokmen k 80.narozeninám, tak jsem ve starých matrikách našla zápis o jeho babičce, že byla krajkářka, živila se tím, zřejmě po večerech po dřině na poli. Neuměla psát, byla tam podepsaná jen křížky. Lenka

    OdpovědětVymazat

Toulky českou minulostí

15. září - Divadlo živých fotografií a Ponrepo

Máte rádi film, filmové herce, filmovou hudbu nebo některé filmové hlášky? Osobně se ráda podívám na filmy, jako Tenkrát na Západě s Claudií...