Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

neděle 11. srpna 2024

Kalendárium z Moravskoslezska: Srpen + doporučení "Chcete dlouho žíti"?

Sto dva roky starý kalendář můžeme otevřít díky archivu "Książnica Cieszyńska".

 https://img.obrazky.cz/?url=b9380eb9d32d17a9&size=2


Všimněte si, jak se kvapem krátí den. Připomenu, že v červenci ubylo dne o 63 minuty, ale v srpnu už ubude dne o hodinu a tři čtvrtě. 🙆

 
Z událostí upozorním na 5. 8. - velká povodeň na Těšínsku a další jsou vzpomenuty. Oblastí protéká řeka Olše, přítok Odry. My sami si pamatujeme na devastující povodeň r. 2002 taktéž v srpnu. 

Nedávný článek o městě Těšín (původně jednotné město) doplním: 1. 8. 1552, kdy vyhořelo celé město. Važme si českého jazyka, v tomto přehledu můžete najít, jaké úsilí bylo v minulosti vynaloženo, aby se v těchto oblastech učilo na školách česky nebo v tomto jazyce probíhalo kázání v kostele - viz Horní Suchá nebo Petřvald. Je to poučný přehled událostí. 

Pokud máte pocit, že vám z finančáku poslali letos zase vyšší výměr daní z nemovitostí, mně tedy ano, budiž vám potěchou tento "vtip". Připomínám, že je z r. 1922! Daním zkrátka neuhnete. 🙈

To, že je svět stále plný podivností, věděli už naši předkové. Tady máte důkaz od známého malíře Mikoláše Alše. Mnohé věci, zkrátka, člověk neovlivní.
_______________________________________
Jistě znáte citát pana Wericha:

 „Když už člověk jednou je, tak má koukat, aby byl. A když kouká, aby byl a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ - Jan Werich

„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“

Zdroj: https://citaty.net/citaty/24323-jan-werich-kdyz-uz-clovek-jednou-je-tak-ma-koukat-aby-byl-a/
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“

Zdroj: https://citaty.net/citaty/24323-jan-werich-kdyz-uz-clovek-jednou-je-tak-ma-koukat-aby-byl-a/
Jak říká pan Werich, dokonce ani vzdělání není určující, zda má člověk charakter dobrý nebo špatný: „Vždycky bylo, je, a já se domnívám, že i bude na světě lidí víc hloupých a nevzdělaných, než chytrých a vzdělaných, i když chytrost a vzdělanost nejsou na sobě přímo závislé. Já znám mnoho vzdělaných hlupáků.“
Ale jak to dělat, aby člověk žil lépe? Zde je několik rad z kalendáře starého 102 roky. Jsou zde doporučení, ale také varování:


„Kde blb, tam nebezpečno,“ varuje pan Werich. Lidé, kteří si „nevidí na špičku nosu", těžko dokážou brát ohledy na druhé. Jak už bylo někým řečeno, lidská hloupost je nekonečná, ale nemůžeme přestat proti ní bojovat.

Všem čtenářům přeji krásný srpen, užívejte si léto - ve zdraví! 🍀 🍨 🍹 

A protože pečete, tak:

12 komentářů:

  1. Zajímavé čtení Hani. Zrovna včera jsem říkala, jak je znát, že se dny krátí...a ejhle, je tu i Tvůj článek a v něm zmínka, že se dny krátí v srpnu dokonce o 103 minuty...díky i za tyto historické zajímavosti a také citáty pana Wericha. To byl mimořádně moudrý člověk. Děkuji a přeji Ti krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Jari. Pro mne jsou takové články zajímavé tím psaním, protože člověk žasne, že během srpna se den zkrátí o 103 minuty! Pana Wericha má hodně lidí rádo a tak je dobré ho občas připomenout.
      Krásné dny přeji i Tobě. 🍨

      Vymazat
  2. Hanko, cenné zajímavosti a rady. ☺

    OdpovědětVymazat
  3. Cenné rady, platí stále. líbí se mi ty staré obrázky a mluva. když jsem chodila do práce před dovolenou jsem šla ještě za světla a po dovolené v polovině srpna jsem vstávala už do tmy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, ty staré obrázky a vůbec kalendáře se líbí i mně. Člověk by si měl všímat i toho krácení dne, podle toho se přizpůsobí třeba i výlety.
      Užívej si léta. 🍹

      Vymazat
  4. Musím se přiznat, mě je celkem jedno, jak dlouhý je den, já se musím řídit podle toho co zdraví dovolí. Ten časový údaj pro délku dne je pro mne nový, o to jsem se nikdy nezajímala. Díky za nové info. Přeji hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to klidně možné, lidé jsou různí a s délkou dne nic neuděláme. Zdravotní stav je pro všechny ten určující v tom, co podnikneme nebo jestli vůbec jsme schopni někam jít/jet.
      Hezké dny vhodné k výletům přeji i Tobě. 🍀

      Vymazat
  5. Citáty pana Wericha mám ráda,mám celou knížku.Rady na zdravý život jsou pořád aktuální.
    Jak se krátí den pociťuji neradostně.Vstávám velmi brzy a začíná to být znát.Netěším se až bude tma ještě v pět hodin.
    Hani,hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, mám to s tou délkou dne stejně jako Ty. Také to neradostně pociťuji a mrzí mě, že těch dlouhých dnů tady nemáme moc. Já se také netěším na krátké dny.
      Užívejme si léta, pokud to jde a k tomu 🍨.

      Vymazat
  6. Hani, tohle je prostě super! Jak měsíční předpověď počasí, tak jmenný kalendář - Něhoslav nebo Pomněn... nádhera! A ty rady - vlastně pořád platí.
    Pan Werich, to je srdeční záležitost.
    Děkuji a přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, to je kouzlo starých časů, že? ☺ Rady jsou stále platné, ale jejich dodržování není vždy lehké.
      Přeji příjemné úterý s třináctkou v datu. 🍹

      Vymazat

Toulky českou minulostí

15. září - Divadlo živých fotografií a Ponrepo

Máte rádi film, filmové herce, filmovou hudbu nebo některé filmové hlášky? Osobně se ráda podívám na filmy, jako Tenkrát na Západě s Claudií...