Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

pondělí 2. září 2024

Křišťanovický rybník - nejvýše položený rybník v Česku

V minulém článku jsem slíbila, že představím rybník, od kterého se můžete vypravit k nedaleké zřícenině hradu Hus

Čistý Křišťanovický rybník se nachází uprostřed šumavských lesů nedaleko obce Křišťanovice, blízko Prachatic. Přítel už jako kluk jezdil na kole na "Křišťanovičák", jinak mu místní neřeknou. Lesní rybník má příjemnou rašelinnou vodu a rozlohu 14,7 ha. Najdete ho nedaleko silnice spojující Prachatice s Volary v nadmořské výšce 785 metrů. Jeho dno je tvořeno vrstvou rašeliny a je živen přítoky z nedalekých rašelinišť. Proto je jeho voda tmavé, zlatohnědé barvy a říká se, že má léčivé účinky na revmatická onemocnění a na pokožku člověka. Toto místo je oblíbeným koupalištěm - a zdarma, místem pro trávení dovolené pod stanem. Je vhodný pro koupání i plavbu na lodičce, kterou si můžete zapůjčit. Je tam pláž s molem, kdo rád stanuje, využije autokemp. A komu nevyhovuje ubytování pod stanem jako mně, může využít penzion Jitřenka v Křišťanovicích.

 
Také tady jsme zavítali při naší dovolené. Když stojíte na hrázi, v první moment vás překvapí ta velká vodní plocha. Je krásně umístěná mezi lesy, na druhé straně jsou močáliště, rašeliniště, vidíme břízy, je to prostě nádherný pohled. V kempu je recepce, bezva koupání, celkově to místo je bezva. Je to na okraji lesa, takže najdete i stín, je tam pitná voda, několik ohnišť a dva stánky s občerstvením. 


Tyto fotografie jsme pořídili při našem pobytu, další jsou z léta od příbuzných. 
 
Křišťanovický rybník nemá žádný přítok. Za ním se rozkládají velké plochy rašelinišť, kde je nějaká voda. A když zaprší, tak voda postupně stéká do rybníka. Dalo by se říct, že je to vlastně rybník nebesák.

Rybník je u lidí z Prachaticka populární, dobré jsou tam pláže. Nejvýše položený rybník v Česku je výjimečný také kvalitou vody. Je to hlavně rašelinou. Rybník tady vlastně oficiálně nebyl, bylo tady rašeliniště a přes něj protékala voda. Až někdy v 50. letech někdo vymyslel, že se udělá hráz a bude se zachytávat voda. A dneska, když se podíváte na vodu, nebo v ní budete plavat, všimnete si, že je hodně tmavá. Ovšem, ve Vltavě je také tmavá voda, protože protéká rašeliništi, která vodu zbarvují.

Rybník prošel rekonstrukcí, což je vidět hlavně na hrázi, ale byl i vyčištěn. Teď už v rybníce plavou také vysazení kapři. Jsou tam kaprovité ryby, protože není zájem, aby tady byly ryby dravé, které by velmi tlumily rozvoj různých plazů nebo hlavně obojživelníků.

A co v zimě? Když hladina zamrzne, slouží pro bruslení nebo tam hrají hokej a když se vyseká v ledu otvor, přijde na řadu otužování. 

18 komentářů:

  1. Grazie per il post molto dettagliato. È bello leggerti perché con te si può anche viaggiare a distanza

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vítej, Ste, jsem ráda, že Ti to líbí. Cestování prostřednictvím blogu je krásné. ☺

      Vymazat
  2. Hani, to je zase zajímavá reportáž ze Šumavy. Nádherný rybník, překrásné místo. Tam, kde dno rybníků tvoří rašeliniště, vždy voda vypadá, jako by byla černá. Setkali jsme se s tím před lety na Borkovických blatech. Děkuji za krásný článek, který jsem si opravdu ráda přečetla. Tvůj přítel pochází z nádherného kraje... Přeji vám oběma krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, Jari, že se Ti můj příspěvek líbí. Já ten kraj poznávám díky příteli, je to opravdu nádherný kraj.
      Děkujeme a také přejeme krásný začátek září. ☺

      Vymazat
  3. Ten rybník vypadá nádherně, nikde nikdo, jen pohoda - správné místo pro relax. Přeji klidnou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty fotografie trochu klamou, náhodou tam nebyli ani turisté, ale v létě, když je teplo, tam přijíždí dost lidí se koupat. V zimě pak hlavně děti chodí bruslit. ☺
      Přeji pěkný zářijový týden.

      Vymazat
  4. Hani, další místo, které jsem měla jako eventuální tip na výlet a nestihli jsme...
    Děkuji za fotky i vyprávění.
    Přeji hezké odpoledne, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, tam je mnoho krásných míst, jen záleží, čemu dáme přednost.
      Přeji příjemné zářijové dny. ☺

      Vymazat
  5. Syn dneska po shlédnutí toulavé kamery zatoužil po Vodňanech a Prachaticích na dovolenou na příští rok. A tak koukám na mapu, jak daleko je tento rybník. Je to krásné místo a já má, přírodní koupaliště ráda na městská koupaliště, kde vříská hromada lidí a do toho vyhrává hudba nechodím, odpuzují mne. Už jsem několik přírodních rybníků upravených pro koupání navštívila a vždy jsem byla nadšená. Tady mne dokonce láká ta voda, kterou hned tak někde ke koupání člověk nenajde. .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, syn určitě vybral vhodné místo pro dovolenou. Na městská koupaliště už léta nechodím. Křišťanovičák si přítel nemůže vynachválit, škoda, že ho nemáme blíž. ☻Teď je pár let po rekonstrukci, dva roky byl vypuštěn a vyčištěn, ty pláže jsou fajn.

      Vymazat
  6. V dětství jsme chodili s rodiči k rybníku, který byl uprostřed lesa, měla jsem to tam ráda. Hanko, opět krásné místo na relax, já bych dala před stanem také přednost penzionu ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že takových rybníků, jak popisuješ, už moc není. Co se týče ubytování, u nás převažují penziony nebo hotely. ☺

      Vymazat
  7. Hani,měli jste krásnou dovolenou.Všechna místa,která jsi nám ukázala byla krásná.Tady u rybníka by se mi hodně líbilo.V kempech jsem dovolené často trávili,jak s našimi dětmi,tak i vnoučaty.
    Malebné místo.Měj hezký začátek měsíce října

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, hezky jsi to napsala, byli jsme na krásných místech a to ještě není všechno. ☺Já tedy pro kempování moc nejsem, ale u tohoto rybníka je moc hezky.
      Měj pěkný začátek září. ☺ ☺

      Vymazat
  8. Omluvám se,jsem nějak vepředu.Krásný začátek měsíce září.Doufám,že jsem to nespletla i jinde na blogu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, nic se neděje, znám to, stačí chvilka nepozornosti a... ☺ ☺

      Vymazat
  9. Hani taková místa mám moc ráda. Hodně ráda plavu a přírodní koupání je nejlepší ! Tam by se mě také líbilo... Zdravím, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsi dobrá, Leni ☺, za plavání máš pochvalu a určitě by se Ti u Křišťanovičáku líbilo.
      Také zdravím...

      Vymazat

Toulky českou minulostí

15. září - Divadlo živých fotografií a Ponrepo

Máte rádi film, filmové herce, filmovou hudbu nebo některé filmové hlášky? Osobně se ráda podívám na filmy, jako Tenkrát na Západě s Claudií...