Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

čtvrtek 31. října 2024

Psáno k letošním Dušičkám

Dnešní článek připomene Dušičky. Hlavně jde o připomenutí tradic tohoto svátku a také proč se používají různá pojmenování - to najdete v prvním odstavci.

Svátek nazývaný jako Dušičky, označuje dva církevní svátky. Je to jednak svátek Všech svatých a pak svátek označený v katolické církvi jako Památka všech věrných zemřelých. Protestantské církve označují tento den jenom jako Památku zesnulých a tento název vstoupil i do občanského kalendáře. 

Památku věrných zemřelých ustanovil poprvé v roce 998 opat benediktinského kláštera v Cluny ve Francii - Odilo. Navázal tak na původně pohanské tradice. 

 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5e/Odilo_F-Andreani.jpg/338px-Odilo_F-Andreani.jpg 
Sv. Odilo z Cluny zavedl každoroční vzpomínku na všechny zesnulé věřící. Dnes vzpomínáme na všechny zesnulé.

V Čechách  si lidé předávali z generace na generaci hodně lidových pověr. K nejrozšířenějším patřilo zapalování svící v oknech, aby dušička našla v temnotě noci správnou cestu domů. Musel to být zajímavý pohled na takto osvětlenou vesnici, kdy snad v každém okně plála svíce, protože lidé se dožívali kratšího věku, i dětská úmrtnost byla velká. Bylo tedy na koho vzpomínat. A tak rozžaté svíce  v době dřevěných chalup a když na střeše měli došky nebo dřevěný šindel, raději nedomyslet... Dělali to proto, že lidé věřili, že v tento čas duše vystupují z očistce, aby si odpočinuly od útrap, které zde zažívají. Na Vizovicku věřili, že kdo se po smrti ukáže v bílém, je vysvobozený.  Kdo se ukáže v černém, ten ještě trpí. Do očistce přijde každý v černém, ale jak trpí, tak mu té černoty ubývá. Kdo chodí po smrti, chodí proto, aby ho někdo vysvobodil, aby mu z očistce pomohl. S tím byly spojeny nejrůznější postupy, jak duším ulevit od strádání. Dokázali se uskrovnit, když sypali mouku do ohně,  lampy se plnily máslem, aby si duše mohly hojit své rány.  Lidé nosili na hřbitov mléko a tam se hroby  kropily mlékem k ochlazení duší. V době Dušiček také ze svých domácností odstraňovali ostré předměty, aby se o ně duše neporanily. Faktem je, že žádné tyto pověry se u nás v rodině nepraktikovaly, prostě tohle u nás nemělo místo a to si pamatuji obojí prarodiče. Nikdy o podobných věcech ze svého dětství nemluvili. Nepoužívali výraz Dušičky, u nás se chodilo na "Vše svaté".

Na den Svátku Všech svatých se peklo pečivo - housky ve tvaru hnátů, proložených křížem, kterým se říkalo "kosti svatých". Na druhý den se peklo pečivo, kterému se říkalo "dušičky". Bylo to čtyřhranné pečivo, zadělávané mlékem a plněné povidly nebo mákem a tím bývali obdarováni žebráci a chudí lidé, postávající u kostela či hřbitova. Zejména obdarování žebráků mělo zvláštní význam. Žebráci byli totiž považováni za jakési Boží posly, kteří se modlili za spásu duší.

 https://www.ceskezvyky.cz/files/dusicky-1660325082-medium500.jpeg 
Foto ze zdroje ceskezvyky.cz.

Moje vzpomínky na návštěvu hřbitova "na Slezské", dnes je to ostravský ústřední hřbitov, jsou spojeny s návštěvou tety, ale jako babiččina sestra to byla moje prateta. Žena ušlechtilé povahy,  pro druhé by se rozdala, dodnes se o hrob, kde odpočívá s manželem a pradědečkem, starám. Ona nepekla žádné kosti svatých, měla upečenou bábovku nebo štrúdl a k tomu byl čaj s rumem.  Nemyslete, že dělala  extra recepty  nebo pizzu, tehdy jsme to ani neznali a po pravdě, ani  dneska to nemusím mít. Tátovi teta udělala chleby s domácíma škvarkama a přišlo to k duhu, protože bývalo chladné a větrné počasí, někdy už poletovaly vločky sněhu. Vzácnější bylo, že jsme se tam sešli a z těch setkání byla naše tradice. Teta bydlela na Zvěřině, až později jsem pochopila, že je to název podle majitele dolu v Ostravě Josefa Zwierzyny, byl to uhlobaron tady konkrétně na Slezské Ostravě a ty pozemky mu všechny patřily.  Ta kolonie stála zhruba v těch místech, jak je dnes hřbitovní správa a květinová síň pod krematoriem.

Joža Uprka, Dušičky

Musím vzpomenout, že za mého dětství byla dušičková návštěva hřbitova společenskou událostí. Lidé si oblékli to nejlepší oblečení, co měli a tím dávali najevo úctu k zesnulým. Táta vždy v bílé košili s kravatou a podle počasí buď baloňák nebo kabát. Maminka v nejlepším kabátě, baretu a v kozačkách nebo lodičkách na podpatku, podle počasí. A těch známých, co jsme tam potkali..., to bylo zastavení a potřásání rukou. A vzpomínalo se na ty zemřelé a připomínaly se různé historky. Vždy se mezi řečí připomnělo, jak dlouho tu už ten dotyčný není. Věřím, že někde - na vesnických nebo menších hřbitovech takové setkávání na hřbitově ještě existuje. Tady u nás už ne, ta stará generace už odpočívá na hřbitově a mám pocit, že v současnosti o to lidé ani nestojí. Ráda bych se mýlila. Dnes každý chodí, jak se mu to hodí, možná i proto, aby se "vyhnul setkání".

Když výše zmíněná teta odešla na věčnost, chodívali jsme na Dušičky k mladší tetě a strýci,  byl to mámin bratranec. Od slezskoostravského kostela se šlo  dolů po Klášterní směrem k Slezskoostravskému hradu. Tam, v domě nad lékárnou, bydleli v pěkném bytě. Ani tam nečekalo žádné dušičkové pečivo, teta vždy připravila nějakou svačinu a buchtu, tradiční čaj s rumem v dušičkovém počasí potěšil. Byly to vzácné chvíle, člověk si tehdy neuvědomil, že nic netrvá věčně. Dnes už tam není ke komu chodit, dům, jako řada dalších, je zbourán a jak se píše na hrobech - "zůstaly jen vzpomínky". Pochybuji, že z těch obyvatel celé řady domů v ulici, která je prázdná, je někdo naživu. Takže my teď po návštěvě hřbitova jedeme domů a  vzpomínáme na tu dřívější atmosféru, která měla své kouzlo. Když jsme se tehdy vraceli z návštěvy domů, byla už tma a z autobusu každého zaujal pohled na slezskoostravský hřbitov, který už tehdy byl velký a  zářil množstvím svíček do tmavého večera. To je už také minulostí.  

Foto jsem si vypůjčila jen pro představu, jak to asi vypadalo. Jako dítě jsem ráda vyběhla za tmy před dům, který stál na kopci a  v dálce byl vidět svítící "čtverec", to byl menší hřbitov v Ostravě - Kunčičkách. A že je to opravdu čtvercový hřbitov, vidíte zde: 

My jsme využili krásného počasí 29. 10., což je zároveň výročí úmrtí mého tatínka a s partnerem jsme objeli tři hřbitovy, které jsou dost vzdálené od sebe.

Pranostiky našich babiček:
Kolem Všech svatých se mají okopávat stromy, aby nesly hojně ovoce.
Když na Vše svaté padá mlha, bude do Adventu bez sněhu.
O Všech svatých větry-li jsou, znamenají zimu proměnlivou; přijdou-li však s Ondřejem (30. 11.), dobré zimy se nadějem.
Na Dušičky duše zemřelých oplakávají své hříchy, proto pršívá nebo padá mlha.
Na Památku zesnulých bývá hustá mlha, neboť pomáhá k utěšení duší.
Kolem Všech svatých slunce uroní ještě malou slzu babího léta.
Když o Všech svatých zima nemá moci, tak o svatém Martině (11. 11.) o půlnoci. 
(Zdroj: Církevní rok a lidové obyčeje – Vlastimil Vondruška, Velký pranostikon – Zdeněk Vašků)
Když přicházíme na hřbitov za svými blízkými, dáváme najevo respekt a úctu k minulosti, k těm, kdo tady byli před námi. Ve všech kulturách lidstva se pěstuje kult zemřelých předků, kteří se uctívají a na které se vzpomíná. A říká se, že úroveň národa se pozná podle toho, jakou chová úctu ke svým mrtvým.
 

13 komentářů:

  1. Hanko, to je tak krásně napsané. Poučení i vlastní vzpomínky. Tradice rychle upadaji, je uspěchaná doba a když jdu na hřbitov, tak mnoho mladých nepotkám. To setkávání po návštěvě hřbitova bylo opravdu sváteční.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, moc děkuji za pochvalu. Napsala jsem i vlastní vzpomínky, mám dojem, že blogeři už moc o sobě nepíší. Když to vidíš Ty na Valašsku, že tradice upadají, co mám říkat na našem slezskoostravském hřbitově? Je fakt, že my už nechodíme večer, hlavně pak není kde zaparkovat, ty kilometrové fronty aut nás odradily. Menší hřbitov je v mnohém lepší, není tam taková anonymita a líbí se mi např. hřbitov v Zubří. Myslím, že můžeme být rády, že jsme to setkávání lidí zažily. 👍

      Vymazat
  2. Letos nás potěšila SMS od dcery, jsem na hřbitově a dávám do pucu hroby. Úleva pro naše záda a nohy, tak už jen dát květiny na pět míst, zapálit svíčky. Vzpomínky, ty máme také a zrovna tak vzpomínáme. Hanko, pěkně jsi nám to zde napsala. ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je bezva, Marti, že mladší generace se toho ujala, to Ti přeji a já už nemyju a neuklízím najednou dva hroby na různých hřbitovech.
      Díky moc za pochvalu, chtěla jsem přiblížit i vlastní zážitky. 👍

      Vymazat
  3. Hani, já takové zvyky neznám , ale ráda jsem si u tebe početla. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, pro mne je důležité, když si tu někdo - třeba i Ty, počte. Já tady mluvené = psané slovo dávám do roviny s focením. Jenže asi ten uspěchaný život, kdy se člověk furt za něčím žene, vede k tomu, že spousta blogerů slovní projev omezila.
      Dušičkové zvyky, o kterých je v článku napsáno, jsem přejala většinou z knihy p. Vondrušky, který je uveden jako jeden ze zdrojů. Myslím, že zvyky našich předků by se měly aspoň připomínat. 👍

      Vymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  5. Hani to je hezký článek. My máme takový zvyk, že 1. listopadu jdeme dočista poklidit hroby od popadaného listí, protože vše už je umyté a připravené z předchozích dní. Na Dušičky pak chodíme na hřbitov večer, kdy se začne stmívat. Máme to takové slavnostní, protože ze hřibtovní kaple bývá produkovaná tichá vážná hudba, která jemně doplňuje tu atmosféru rozsvícených hrobů a při tom nenarušuje klid, spíše jemně podtrhuje tu nádhernou sváteční atmosféru. Tam potkáváme známé a přátele, vzpomínáme na rodiče, sousedy, známé a přátele. Projdeme hřbitov a pak odcházíme domů na teplý čaj. My to máme daleko až na druhou část města a do kopce a tak je to i dost náročné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jari, máte u vás krásný zvyk, tohle já neznám. Velký hřbitov je rozlehlý, tady určitě žádný poslech hudby ani nemůže být a ani z kostela by to nešlo. Druhý náš hřbitov je několikrát menší, ale jen je slyšet hudbu z bohoslužby.
      Důležitější je, potkat tam někoho známého. Máte to tam určitě pěkný hřbitov a to je dobře. ☺

      Vymazat
  6. Ty zvyky neznám a nebo si už vše nepamatuji,ale dušičky byly u nás vždy velká akce.Naše rodina dělala vždy vše společně a tak na hřbitovy jsme šli v procesí.A já se to snažím i dál dodržovat.Takže chodíme společně se setry rodinou a našimi dětmi.Doma zapaluji svíčky upekla jsem podle jedné blogerky dušičky.Jenom takové jednoduché z dobrého kynutého těsta.O víkendu přijede návštěva z Moravy sem na hroby,tak dušičky ještě jednou upeču.Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, možná to tak má být, jak popisuješ, že rodina dělala vždy vše společně, tedy nevím, jestli se jednalo jen o návštěvu hřbitovů. Tohle zase já neznám a kdybychom se spoléhali "ve všem" na rodinu, tak nevím tedy. Možná drsné vyjádření, leč pravdivé. Svíčky doma zapaluji téměř každý den, a nepochybuji, že dušičkové pečivo je dobré, ale nikdy jsem to nepekla - jako na oslavu dušiček. To je také pravda. Takže já si dám krátkou vzpomínku na blog a také jsem spokojená.
      Hlavně si ráda takhle s někým vyměním názory, to je celkem dost vzácné na blozích. Takže díky a hezké dny, aby počasí bylo lepší než dnes. 👍

      Vymazat
  7. Některé tradice pamatuji z dětství, ale po smrti babičky všechno pomalu "upadalo". Ze všeho nejraději jsem zapalovala svíčku a koukala z okna, zda neuvidím nějakou tu dušičku. Na hřbitově jsem taky ve večerních hodinách pokukovala po hrobech, zda se tam někde neukrývá nějaký ten zbloudilec. Nikdy jsem nic neviděla. Přeji krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pěkné takhle vzpomínat a srovnávat, jak se i ty tradice kolem nás mění. Škoda, že na blozích se tohle už vytrácí a raději někdo napíše "texty stejně nikdo nečte" a je vystaráno. Možná čte, možná nečte, ale já to beru tak, že pokud si blog vedu, budu tam mít i to "slovo". Je to jen názor a líbí se mi Tvůj komentář, hned to tady prosvětlí... a přeji příjemný nový týden. 👍

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Klenotnice a varhany vyšehradské baziliky

K Vyšehradu tady byl článek zaměřený na interiér baziliky sv. Petra a Pavla. Zaměřila jsem se na výmalbu a sochařskou výzdobu jednotlivých ...