Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

čtvrtek 2. června 2022

Název Ostrava - Přívoz připomíná polohu u brodu nebo převozu přes Odru

Přívoz je spolu s Moravskou Ostravou od listopadu 1990 samostatným městským obvodem statutárního města Ostravy a zároveň nejsevernější částí moravské části města. Tam totiž probíhá hranice mezi Moravou a Slezskem.

  

Obě části tvoří historické jádro dnešní Ostravy. Toto poměrně rozsáhlé území při soutoku řek Odry a Ostravice bylo odpradávna vstupním místem do Moravské brány, kterou procházely významné obchodní cesty spojující středomořské oblasti s Pobaltím.

 https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119299201/VRT+Moravsk%C3%A1+br%C3%A1na+II+nahoru.png/ba796015-b111-4f80-b97a-deba139adc20?t=1645084346644

. Kdyby jen obchodní cesty, podle vykopávek Moravskou bránou pravidelně táhli mamuti. Jen v lokalitě Předmostí u Přerova byly vykopány kosti, které podle odhadu patřily 10 tisícům mamutů! Doklady o přítomnosti pravěkého člověka se zde objevují už ve velmi dávné minulosti.

Nálezy z nedalekého vrchu Landek, datované do doby asi před 30 tisíci lety, dokládají, že nešlo o trvalé osídlení, lidé však tehdy územím dnešní Ostravy procházeli.

popis: Radnice / Archiv města Ostravy  -  - foto: Roman Polášek 

V tomto domě byla původně radnice. Autorem je Camillo Sitte, který uvažoval, že radnice  bude postavena přímo na náměstí v Přívoze, ale nakonec vznikla vzadu až za kostelem. Pochází z let 1896-97. Později byl do budovy umístěn Archiv města Ostravy, kam jsme jako studenti chodili bádat a plnit zadané úkoly do studovny a tak jsem tam strávila dost času. Měla jsem tehdy možnost poznat Přívoz. 

Kostel Neposkvrněného početí Panny Marie Ostrava-Přívoz

Dne 1. dubna 1555 koupilo město Moravská Ostrava za 3700 zlatých Přívoz a 6. srpna 1555 propustil olomoucký biskup Přívoz z lenní závislosti. Moravská Ostrava tak až do roku 1848 byla vrchností nad přívozskými poddanými.

Mezníkem v historii Moravské Ostravy byl nález černého uhlí v sousední Polské Ostravě. Rok 1847 se stal přelomem v dějinách Přívozu. Tehdy byla tato malá ves napojena na železniční trať Vídeň - Krakov

Pohľad na staničnú budovu v noci


Touto drahou tak byly postupně spojeny všechny jámy ostravského revíru, které přes přívozské nádraží dopravovaly uhlí svým zákazníkům. Tím vzrostl význam nádraží a Přívoz byl právě považován za největší nádraží Severní dráhy císaře Ferdinanda.



Ostravská průmyslová aglomerace se mohla tvořit, ale hlavně se dynamicky rozvíjet. Malá zemědělská ves Přívoz se změnila v průmyslové město. Po nálezu černého uhlí na  katastru obce Přívoz v roce 1849 začali bratři Kleinové hloubit jámu František, ze které od roku 1851 těžili uhlí. 

 https://slideplayer.cz/slide/17434582/101/images/29/j%C3%A1ma+Franti%C5%A1ek+%E2%80%93+Gener%C3%A1l+Svoboda+%E2%80%93+V%C3%ADt%C4%9Bzn%C3%BD+%C3%9Anor+%E2%80%93+Odra%2C.jpg

V roce 1909 byla poblíž jámy vybudována moderní koksovna, která v roce 1917 vyráběla 20% veškeré produkce koksu v Ostravsko-karvinském revíru (OKR). Spolu s ní zde byla postavena elektrárna, rovněž s nejvyšším výkonem v rámci OKR.

Nádražní ulice v Přívoze

 Nádražní ulice v Přívoze

Dne 2. srpna 1900 byl Přívoz povýšen na město. Od roku 1924 byl Přívoz připojen k Moravské Ostravě. 

Rozvoj průmyslu a s ním příliv finančního kapitálu umožnil ve druhé polovině 19. století a na počátku 20. století přestavbu celé Moravské Ostravy a Přívozu. V roce 1898 byla dokončena stavba veřejné nemocnice na Fifejdách, roku 1890 byl zřízen nový městský vodovod a v r. 1898 byla postavena městská elektrárna a začalo se s elektrifikací města. V té době je postaven i novorenesanční kostel Božského Spasitele, který patří k největším na Moravě. 

 https://www.doo.cz/images/2016/katedralanasirku.jpg 

Katedrála Božského Spasitele v Ostravě

Po roce 1989 byly z provozu byly vyřazeny některé průmyslové závody. Poslední uhlí na území města Ostravy bylo vytěženo 30. června 1994 a všechny zdejší hlubinné doly byly již zakonzervovány. Takže už přestalo platit "Ostrava černá".

Přívoz 

Od roku 1992 je historické jádro Přívozu prohlášeno za městskou památkovou zónu.

Od roku 2005 sídlí v Ostravě-Přívoze Hasičské muzeum města Ostravy. Sídlí v budově, o níž se do roku 1919 dělil německý dobrovolný sbor hasičů a Přívozská spořitelna. Expozice je rozdělena do šesti tématických částí.

http://www.hzsmsk.cz/wpimages/foto/pohled.jpg

Jednou z nich je Vývoj hasicí techniky.

  • zdroj: Antonín Barcuch - Kapitoly z historie Moravské Ostravy a Přívozu, (1998), Deník, Wikipedie, Ostravské památky, idnes, patriotmagazin.cz

5 komentářů:

  1. Zajímavá historie.V Ostravě jsem byla jednou a v neděli tam jedou mladí s vnučkou na sportovní soutěž.
    Hani,měj hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za zájem, Jituš. Ty také dáváš na blog místa, která vůbec neznám a asi se tam nedostanu. Přeji vnučce, aby na soutěži uspěla. ☺
      Přeji krásný páteční večer.

      Vymazat
  2. Hani, moc ráda jsem si tuhle historii pročetla. A děkuji za tabulku, ty mi vždycky hodně pomohly - orientace v čase a posloupnosti jsou důležité.
    Přeji příjemný pátek. Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Helenko, já ty tabulky nebo mapky ráda dávám, sama vím, že je to potřebné. Takže pokud jsou k dispozici, budou i v dalších článcích. ☺
    Přeji moc příjemnou sobotu.

    OdpovědětVymazat
  4. Přívoz znam moc dobře z lokálky cestou do svého rodiště na nádraží směr Brno - Znojmo. Prošel velkou proměnou od prvního roku mého poznání v roce 1971. Už není po. černé Ostravě ani památky.

    OdpovědětVymazat

Toulky českou minulostí

Přivítejme léto módou

Dnešní téma je načasováno na první letní den. Tento článek má zároveň pořadové číslo 100 v tomto roce.  Za necelý půlrok je to dobrá bilance...