Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

středa 10. května 2023

Modré světlo a náš spánek

  

Co si budeme povídat, je hodně lidí, kteří mají problémy se spánkem. Většina z nás používá nějaké elektronické zařízení ještě těsně před spaním. Ať už sedíme před počítačem, televizí, nebo sjíždíme poslední příspěvky na sociálních sítích našeho chytrého telefonu. A jistě to znáte, mnozí jsou na těchto zařízeních závislí. Člověk si říká - to je jen u nás, ale fakt ne. Totéž jsem pozorovala v Olomouci, odkud jsme se právě vrátili. Dokonce do nás vrazily dvě ženy - slečny. Jedna na chodníku, to by ještě šlo. Ta druhá jde přes přechod, také s očima na svém "chytrém zařízení", že si nevšimla, že proti ní jdeme dva. Takoví chodci vůbec nesledují, co se děje na silnici v tak rušném městě. Je to jako novodobá droga. 

Vraťme se k tématu. Málokdo z nás si ale uvědomuje, že modré světlo z těchto zařízení nám dokáže pěkně zamávat s naším spánkem.

Co je to modré světlo? 

 https://ispanek.cz/wp-content/uploads/2020/12/modre-svetlo-uvodni-obrazek-740x493.jpg

Světlo je elektromagnetické záření o určité vlnové délce a energii. Naše oči vnímají barvy podle toho, jaké má záření vlnovou délku a energii. Bílé světlo, které vyzařuje Slunce, je kombinací všech barev (vlnových délek a energií), které je člověk schopen vnímat (viditelné spektrum). 

Určitě si vybavíte situaci, kdy se v kapkách vody v atmosféře láme sluneční světlo a vzniká duha. Každá vlnová délka slunečního světla se jinak láme a naše oči je pak vnímají jako různé barvy.

Modré světlo je část viditelného spektra s poměrně krátkými vlnovými délkami v rozmezí přibližně 430-500 nm a vysokou energií. 


Jak ovlivňuje modré světlo spánek?

Naše oči jsou schopné vnímat všechny barvy z viditelného spektra, ale modré světlo má právě díky svým krátkým vlnovým délkám a vysoké energii zásadní vliv na bdělost, produkci hormonů a spánkové cykly.

Cirkadiánní rytmy  už tu byly popsány v článku. Jsou to pečlivě seřízené 24hodinové cykly, které řídí důležité procesy v našem těle. Tyto cirkadiánní rytmy jsou v našem těle seřizovány pomocí světla. Světlo dopadá na sítnici našich očí a do mozku se tím přenáší signál o tom, jaký je venku čas. Na základě toho jsou pak řízeny procesy jako vylučování hormonů, regulace tělesné teploty a další. Světlo je jasný signál pro mozek – s tmou přichází čas spánku, se světlem čas aktivity.

Po většinu lidské historie byly tyto rytmy úzce spojeny s východem a západem slunce. Vše probíhalo naprosto přirozeně, což je také jedním z důvodů, proč lidé v podstatě neměli problémy se spánkem. Bohužel s rozvojem umělého světla a elektroniky jsou lidé vystaveni stále většímu množství světla zejména před spaním.

Na cirkadiánní rytmy mají vliv všechny typy světla, ale modré světlo díky svým krátkým vlnovým délkám a vysoké energii ten nejzásadnější.

Benefity modrého světla

Během dne jsme vystaveni modrému světlu ze slunečního záření, které je pro nás přirozené a přínosné. Dokáže vyladit naše cirkadiánní rytmy, zvyšuje náladu, výkonnost i pozornost. Modré světlo stimuluje části mozku, které nás udržují bdělé a ostražité.

Dnes už jsou na trhu dostupné i přístroje pro terapii modrým světlem. Studie dokazují, že pomohou při léčbě sezónní deprese a bylo prokázáno, že modré světlo na pracovišti u lidí se sedavým zaměstnáním snižuje únavu a zlepšuje náladu, výkon i spánek.

Negativní účinky modrého světla

Modré světlo potlačuje produkci melatoninu v těle. Melatonin je spánkový hormon – navozuje pocit únavy a pomáhá nám usnout. To, že jsme přes den vystaveni modrému světlu ze slunce je v pořádku. Udržuje nás aktivní a bdělé a seřizuje naše cirkadiánní rytmy.

Problém nastává večer.

Pokud jsme večer před spaním vystaveni modrému světlu, náš mozek si myslí, že je stále den a nezačne produkovat pro spánek tolik potřebný melatonin. Naše cirkadiánní rytmy jsou rozhozeny – vychýleny.

Chronické vychýlení cirkadiánních rytmů může vést k mnoha negativním dopadům na zdraví, včetně metabolického syndromu, obezity, rakoviny a deprese.

Jaká zařízení vyzařují modré světlo?

Vzhledem k významným zdravotním dopadům spojeným s vystavením modrému světlu po setmění je pro nás důležité porozumět zdrojům modrého světla a způsobům, jak snížit rizika.

Mezi nejběžnější umělé zdroje modrého světla patří:

  • zářivky
  • LED osvětlení (ne všechno)
  • chytré telefony
  • televize
  • monitory počítačů a notebooků
  • tablety
  • čtečky knih
  • herní konzole

Dobrou zprávou je, že rizika večerního vystavení se modrému světlu lze snížit pomocí relativně jednoduchých a rychlých metod.

Jak zmírnit účinky modrého světla?

Tipů, jak se vyhnout modrému světlu před spaním, je celá řada.

  • Tím nejjednodušším je zkrátka večer všechny zdroje modrého světla vypnout – odstřihnout. Minimálně hodinu před spaním (nastavte si klidně budík) přestaňte používat všechna zmíněná zařízení.
  • Zhasněte nebo alespoň ztlumte všechna světla v domácnosti. Pokud potřebujete svítit, kupte žárovky vyzařující červené nebo oranžové tlumené světlo, které nenarušují tvorbu melatoninu. Stejně dobře vám poslouží také staré dobré svíčky, které navíc dokáží navodit i příjemnou atmosféru.
  • Jestli potřebujete pracovat na počítači do večerních hodin, pořiďte si brýle proti modrému světlu, řada studií ukazuje, že jsou opravdu účinné a dokáží odbourat velkou část modrého záření.
  • Barvy monitoru vašeho počítače dokáže přizpůsobit aktuální denní době například program F.lux. V případě, že vám program nebude vyhovovat, alespoň ztlumte jas monitoru.
  • Většina chytrých telefonů dnes nabízí vestavěný noční mód. Pokud ho na telefonu nemáte nebo nechcete používat, zkuste některé aplikace s filtry modrého světla. Je jich celá řada jak pro telefony s iOS tak Androidem. Samozřejmě, nejlepší je mobilní telefony před spaním (i v průběhu noci například při probuzení) nepoužívat vůbec.
  • Když už ulehnete, snažte se, aby vás nevyrušovalo vůbec žádné světlo. Místnost na spaní by měla být absolutně temná. Vylepšit to můžete ještě praktickou maskou na spaní.
  • Přes den se snažte trávit co nejvíce času venku. Blahodárně to působí na vaše tělo a přírodní světlo příznivě ovlivňuje váš cirkadiánní rytmus. Trávit celý den za počítačem v potemnělé místnosti je to nejhorší, co vás může potkat.
  • Na domácí použití si v případě nedostatku denního světla můžete pořídit terapeutickou lampu s vysokou světelnou expozicí. Ráno vás správně nakopne a udrží v optimálním provozu.
Poznámka: Pokud má někdo zájem o další informace, klikněte ZDE
Zdroj: ispanek.cz

10 komentářů:

  1. Hani, já všeobecně špatně spím. Jako mladá jsem byla spáč, ale pak přišly děti a já už 45 let špatně spím. O škodlivosti modrého světla jsem si toho načetla už hodně. Je to i jeden z důvodů, proč večer nebývám u počítače. Stejně to má na mně pramalý vliv.
    Měj hezké májové dny. 🍀🌸

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, tomu, co píšeš, opravdu rozumím. V mladém věku, nebo spíše dětském, většina lidí spí dobře, jsou spáči. Já jsem si doma neuvědomovala, že mám se spánkem potíže, to až jsme byli dvakrát ve škole v přírodě - vždy na tři týdny. A tam člověk leccos vypozoruje. Mnozí ze spolužáků zalehli a už spali, já pořád nic, jen jsem slyšela oddychování... a nechtěla jsem je budit. Byla to muka pro děcko... A ráno jsem byla první vzhůru, tak jsem se na spaní vůbec netěšila. Tím chci říci, že to bylo v době, kdy nebyl mobil nebo modré světlo a přesto jsem ponocovala. Dnes to už neřeším.
      Moc děkuji a přeji krásný slunečný pátek. ☺

      Vymazat
  2. Hani něco na tom je. Proto už večer nevysedávám u počítače, protože dokud jsem u něj seděla, tak jsem pak nemohla usnout. Teď jej vypínám po osmé hodině večerní a mám klid. Na televizi moc nekoukám, večer spíše s manželem posloucháme rádio se ztlumeným zvukem a máme zatažené žaluzie, tak že doma tmu...Přeji Ti krásný večer. Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jari, pokud to tak je, jak píšeš a pomůže Ti to usnout, proč ne. Já se už na několik let na televizi dívám minimálně, to kdyby přítel nezapnul, tak tady na stěně visí... Mám dobré podmínky, dobrou matraci, ale založením jsem sova a to těžko předěláš. Člověk to musí překonat nebo se přizpůsobit, ale stejně se dobře cítím k večeru a v noci (většinou). Vždy jsem vtipkovala, že bych byla hvězda odpoledních a hlavně nočních směn. ☺
      Děkuji a přeji příjemný pátek.

      Vymazat
  3. O modrém světlu se teď hodně píše.Já jsem malý spáč už od dětství,ale usínám dobře a tak mi nevadí ani světlo od televize,ani od PC.K němu usedám až večer,protože by mě bylo líto trávit u něj den.Dobře se mi usíná nad knížkou,to je nejčastěji.Já mám spíše problém,že jsem někdy vzhůru už ve čtyři hodiny.Ale nevadí mi to.Mobilmánii jsem nepropadla,ale znám takové.Mobil nedají z ruky.Nechápu,když někdo jde a pořád má před sebou mobil.
    Hani,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, takže další s podobným režimem spaní jako mám já ☺. Modré světlo jistě může mít vliv na spaní, ale takové typy jako jsme my, asi těžko. Bylo to i před modrým světlem, to je třeba si uvědomit. Ta závislost na mobilech je teď od dětství. Všímám si, jak tady vystupují školáci, škola je tu blízko a někteří dojíždějí, jen vystoupí, většina má mobil v ruce, možná do něj koukali už za jízdy. Všichni velký batoh na zádech, oči na mobilu, jdou vedle sebe a to, že proti nim někdo jde, je jim srdečně jedno. A já rozhodně nemám snahu se těmto typům vyhýbat a obskakovat je.
      Měj se, Jituš, také hezky a přeji klidné přípravy na dovolenou. ☺

      Vymazat
  4. Hani, teoreticky to všechno vím, ale skutečnost je trochu jiná. U nás se hodně pracuje po večerech... na druhou stranu mám přístroje, ve kterých jsou všechny vymoženosti na používání večer.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, je to tak, jak píšeš. Já jsem také vždy po večerech udělala nejvíc práce, člověk je výkonný v době, která mu vyhovuje a ne v době, která se předpokládá, že je ta správná. Máte jistě výborné přístroje, já jsem si zase nechala vsadit čočky, které mají být specializované proti UV záření i tomu modrému světlu - jsou i pro práci s počítačem. ☺
      Děkuji a přeji příjemný pátek.

      Vymazat
  5. Anonymní14.05.23 8:16

    Fukcarinka - zajímavé čtení,ráda jsem si početla.

    OdpovědětVymazat

Toulky českou minulostí

Slovensko: Megoňky - kamenné gule

  Pokud je možnost, ráda navštívím Slovensko. Megoňky jsou na druhé straně Jablunkovského průsmyku . Možná jste o tom už slyšeli. "Loka...