Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

neděle 23. června 2024

Do táborského podzemí, které pamatuje husity

Při naší cestě na dovolenou na Šumavu jsme si udělali zastávku v Táboře a už jsem představila vyhlídkovou věž kostela Proměnění Páně. Dali jsme si jen polévku a dobře jsme udělali, protože s plným žaludkem vyšlapat ty schody na kostelní věž a zpátky není to pravé. Měli jsme ještě čas, proto jsme se vydali "za stovečku" do táborského podzemí. V některých městech jsou podzemní prostory přístupné, např. v Brně, ale také jsem je navštívila v Litoměřicích. Návštěva je tam samozřejmě s průvodcem. 

Rozsáhlé sklepy v Táboře z 15. a 16. stol. byly vyhloubeny ve skalním podloží v hloubce až 16 metrů a jsou zajíma­vou technickou památkou pozdního středověku. Prohlídková trasa má délku přibližně 500 metrů a vznikla roku 1947 propojením sklepů pod Žižkovým náměstím. Vstup je ze staré radnice, výstup v domě čp. 6 - označeno na mapě:

Červeným písmem jsou popsána místa, která jsme navštívili na Žižkově nám. v Táboře.

Od počátku husitského osídlení vznikaly městské sklepy jako nedílná součást hospodářského zázemí středověkého domu. Kromě uchovávání potravin a nápojů sloužily sklepy i jako útočiště před nepřítelem a zejména před ničivými požáry, jež v minulosti několikrát těžce město poškodily. Rozloha táborských sklepů je obdivuhodná. Některé prameny uvádějí celkovou délku až 14 kilometrů. Mnohde vytvářejí tři patra podzemí. Teplota se zde pohybuje po celý rok kolem 10 °C. V roce 1947 došlo z podnětu architekta Vojtěcha Kraupnera k propojení sklepů několika domů, takže vznikl prohlídkový okruh pro návštěvníky o délce asi 500 metrů. Okruh začíná ve sklepení staré radnice, kde je také umístěno lapidárium, a sleduje linii domů na jižní a východní straně Žižkova náměstí. Končí v podzemí domu čp. 6 na severní straně náměstí. (zdroj Husitské muzeum v Táboře)

12 komentářů:

  1. Hanko, díky tobě jsem se podívala do prostor, kam už nechodívám ( jeskyně a pod. ) - třeba ve Slavonicích jsem byla milionkrát a do podzemí ani krok. V Táboře se mi vždy moc líbilo, stejně jako v Klokotech.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, Jiřinko, že jsem Ti ukázala místa, kam už nechodíš. My jsme také v Táboře byli několikrát, jednou týden v Palcátu, tak jsme město dost poznali. V těch Slavonicích je to škoda, když jsi tam byla tolikrát, pak ty trasy jsou stále stejné. Podzemní prostory mi nevadí a už jsem Ti psala, že jsem byla i v litoměřickém podzemí. ☺

      Vymazat
  2. Hani, ráda jsem se podívala, v podzemí jsme nebyli.
    Děkuji za zajímavou reportáž a přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, vy často jezdíte, tak když budete mít chuť to podzemí vidět, jistě se někdy naskytne možnost.
      Přeji hezký závěr měsíce června. 😊

      Vymazat
  3. Ráda jsem se podívala s tebou.Je to zajímavé,ale nic pro mě.Do podzemí se nehrnu.
    Hani,hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, pokud Ti takové podzemní prostory vadí, pak to není pro Tebe. Mně, naštěstí, tohle nic nedělá a bylo zajímavé tam pozorovat, jak těchto prostor obyvatelé Tábora využívali.
      Měj příjemný nový týden, Jituš. 😊

      Vymazat
  4. Ahoj Hani moc Tě zdravím. V Táboře jsem v podzemí byla, kdysi dávno kvůli nejstaršímu synovi, který si to přál. Ráda jsem si vše znovu připomněla, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, Leni, také Tě zdravím a vítám na blogu. 😊 Nedivím se, že pro syna to bylo lákavé, my jsme byli v Táboře opakovaně, ale v podzemí tam poprvé.
      Ať se daří!

      Vymazat
  5. Hezké fotografie. Na prohlídce podzemí jsem byla v několika městech a vždy tam byly docela zajímavé expozice. Měj se moc hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za pochvalu fotografií, Jaruš. Jsem ráda, že Ti podzemní prostory nevadí a bylo to pro Tebe zajímavé. Místy to připomíná vinné sklípky na již. Moravě. 😊
      Přeji příjemný závěr června.

      Vymazat
  6. Hanko, v Táboře jsem byla, ale podzemí ne, ani v rodném Znojmě ne. Do jeskyně ano, do podzemí mě to netáhlo

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, do podzemí se asi tak často nechodí, ale třeba v Brně je to zajímavá procházka s průvodcem. Já jsem také navštívila více jeskyní, ale občas zajít i do podzemí není na škodu. 😊

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Na Šumavě šlapeme po přeměněných a usazených horninách

Dnešní příspěvek navazuje na ten předešlý, kde jsem popsala i svoji "cestu ke geologii" . Dnes jsem zařadila horniny přeměněné a u...