Vítejte na mém blogu, přeji příjemnou pohodu a úspěšný den :-)

úterý 30. července 2024

První setkání s cuketou může být rozhodující

V dnešním článku se podělím o vlastní prožitek a věřte, že je pravdivý. Domnívám se, že na blog nepatří jen chvála míst nebo věcí, se kterými se setkáme. Článek nevznikl proto, že je "okurková sezóna", že by nebylo o čem psát. Právě naopak a k těm okurkám to bude mít dosti blízko. Proč nenapsat, že něco, co jsem ochutnala, nebylo báječné. Jenže sto lidí - sto chutí. To máte jako setkání s nějakým známým člověkem - hercem nebo politikem... Někdo ho vidí na obrazovce a pěje "ódy". Jiný, jen ho spatří, obrazně "skřípe zubama" a má dost. 

Tak nějak podobně to je i s cuketou. Očekávám opěvování této zeleniny, které se říká plodová. Roste velmi dobře a tak pěstitelky svoji bohatou úrodu využijí k přípravě nejrůznějších pokrmů a přidají pak cuketu i tam, kde by jinak být nemusela. Asi proto, aby se to spotřebovalo. To známé nerudovské "Kam s ním?" A tak se cuketa jí k obědu, k večeři, v teplé úpravě i postudenu, také jako moučník a je to "báječné". Jak pro koho... A mnozí mají nadúrodu a tak své výpěstky posílají "dál". No, kdo vám dneska dá něco zadarmo, že? 😉 A právě proto můj článek přichází v plné pěstitelské sezóně, protože psát tohle v prosinci je asi stejné, jako kdybych teď psala o stavění sněhuláka. 

Nevím, jak dlouhou tradici má u nás pěstování cuket, ani mě to celkem nezajímá. To není důležité. V posledních desetiletích jsem zaregistrovala nárůst této plodiny všude - v receptech, v tématech rozhovorů, na blozích a také v obchodech. Dříve jsem tam nějak ty cukety neviděla. Vraťme se v představě zhruba o čtvrtstoletí zpět, což je už pěkně dávno. 

V této době, kdy dnešní vysokoškolák ještě nebyl na světě, se odehrává náš příběh. Jednoho pozdního nedělního odpoledne u nás zazvonili dva zcela neznámí starší lidé. Ne, nebyla to dvojice, která by chtěla "hovořit o církvi". Ukázalo se, že to jsou známí našich sousedů, na které se nemohli dozvonit. Viděla jsem, že táhnou objemné zavazadlo a myslela jsem, že se vracejí z cest. To jsem netušila, co zavazadlo ukrývá. Ti starší manželé mě prosili, jestli bych těm našim sousedům nepředala - cukety! Vlastně oni tehdy říkali "cukiny", slovo vzniklo asi z italštiny - zucchina. Dříve se tady tak cuketám říkalo. Budete se divit, ale v té době jsem fakt cukety neznala. Doma jsme to nikdy nekonzumovali a to byla ještě maminka naživu. Tak dobře, proč bych neudělala dobrý skutek.  Oni však chtěli tašku zpět, a nebyly to dvě, ani tři, ani deset cuket, bylo jich "hooodně". Tak co rychle, popadla jsem velký plastový škopek a do něho se cukety tak tak vešly. Představte si tu vysokou tašku na kolečkách, ve které byly cukety úhledně naskládány, jedna vedle druhé, hezky nahoru, takže tam jich bylo... Plná taška cuket ... a zadarmo. 🙆

Později večer se naši sousedé vrátili ze zájezdu a já jsem jim cukety předala. I se škopkem. Vůbec jsem tehdy netušila, že to bude mít pokračování. Sousedka si cukety doma někam vyložila a zazvonila i se škopkem, ve kterém trůnily čtyři velké cukety. Ty teda byly, asi ty největší. Ať se máme. 🙊 Ona jistě věděla, proč je vybírá (chtěla se jich zbavit) a se "sladkým" úsměvem mi sdělila, že nám za ochotu dává tyto cukety. V té chvíli netušíte, že dostáváte "danajský dar"! Podotýkám, že naše domácnost do této chvíle byla cuketami nepolíbená a tak jsem jen utrousila, že ani nevím, co s tím budu dělat. No fakt ne. Dodnes mi v uších zní sousedčina slova, že cuketa je jako okurka, takže jak používám okurku, použiji i cuketu. O žádné jiné úpravě se nezmínila.

Doma jsem, zatím řeknu "milé cukety" uložila s tím, že zítra si z nich udělám "okurkový salát". Teď se asi chechtáte a bavíte se, jak mě to mohlo napadnout. Ovšem, když tato naše dlouholetá sousedka pravila, že použiji cuketu tak, jako používám okurku, nebyl důvod této zralé ženě a matce tří dětí,  zkušené hospodyni nevěřit. Od té doby jsem se pak několikrát přesvědčila, že neplatí rovnítko, že maminka dětí musí být zároveň i dobrou kuchařkou. 

Co jsme tehdy měli k obědu, si už fakt nepamatuji, jak říkám, je to dlouho, ale na ten "okurkový salát z cuket" nezapomenu ani po čtvrtstoletí. Stejně jako pravou okurku jsem upravila i cuketu, tu starou, přerostlou, což jsem vůbec netušila a s chutí poobědvala. No, s chutí, ne že by mi to nějak moc chutnalo, to zase ne, ale člověk si chce namluvit, že to je něco nového, co nezná a když druzí cukety baští ve velkém, i vy si na tu chuť zvyknete ... příště to bude lepší. Jenže, žádné příště už nebylo. Věřit mi nemusíte, ale ... ten oběd letěl ze žaludku ještě rychleji než později zbylé cukety do popelnice. Tady snad uznáte, že si nevymýšlím. A tento moment znamenal na dlouhá léta stop cuketám v naší domácnosti!!

Věřte, že roky jsem se na cukety nemohla ani podívat. A to jsou situace, kdy ze všech stran slyšíte a na blozích čtete, jak jsou cukety "báječné", jak se v některých rodinách po nich mohou "utlouct" a pouze vy je nesnášíte. Byly kolegyně, které mi v práci nabízely cuketu a divily se, že s díky odmítám. Také měly přecuketováno a chtěly se jich zbavit. Určitým zlomem byla kniha této oblíbené herečky: 

 

Tehdy jsem si říkala, že když má ta paní tolik receptů a píše, jak je to úžasná a plodivá zelenina, že na tom něco bude. Ale tehdy jsem cukety stále nejedla. Pro úplnost musím přidat, že ani můj partner cukety nejí a nepozřel by je. Na začátku našeho vztahu jsme jeli k jeho sestře na pár dní na jižní Moravu. Tam jsem se cuketově předvedla. 😎

Sedíme takhle na slovácké zahradě pod pergolou a "švagrová" donesla kafíčko a něco ke kafi upekla, vlastní výroba - celý podnos koláče z kakaového těsta, vše polité čokoládou. Na pohled úžasný, no to si dáme ... tak jsme si oba vzali. Já ochutnám první sousto a říkám  - to je nějaké divné. Přítel snědl půlku toho řezu a ptá se své milované sestřičky s důrazem v hlase: "Co to jeee?" ... Ona se tváří jak tajemný hrad v Karpatech, věděla, že on to nejí a chtěla ho přelstít, říká: "Jen jez, je to normální koláč, však jezte, berte si." Jenže on to hned poznal: "Přiznej se, co v tom máš, to není normální koláč!!" Atmosféra houstla a původní radost z koláče věstila spíše bouřku. Po chvilce z milé švagrové vylezlo, že je to koláč s cuketou. A nešetřila touto surovinou.

Na rovinu řeknu, že ten kousek byl náš první a zároveň poslední a celý tác jsme jim rádi nechali. 😍 Nechápu, proč neupekla pro návštěvu normální koláč, prostě do všeho cpát cuketu se nemusí vždy vyplatit. No co, urodilo se jim cuket hodně, tohle je ten důvod.

Proto bych chtěla napsat v zájmu všech, hlavně zahrádkářů, kteří mají přebytky cuket, aby zvážili, jaké cukety někomu nabídnou. Prostě to, že se budu chtít starých přerostlých cuket zbavit, může mít pro někoho nevratné následky, a vy mu cukety zprotivíte na celý život. To se povedlo těm neznámým zahrádkářům ze začátku mého příběhu, kteří určitě měli nadúrodu a tak své přerostlé cukety zdarma poslali dál. Oni jistě věděli, že sami by to nekonzumovali. Jejich plná taška cuket to potvrzuje. Dobré jsou jen mladé cukety, jenže kdo vám tohle na rovinu řekne, že? Tady děkuji p. Martě Fukčárince, která v receptech z cuket vždy píše, že se použije mladá cuketka. Její nedávný článek mi připomněl, že i já mohu napsat svůj "cuketový příběh".

Jak to šlo dál? Po letech jsem se snažila svoji nechuť k cuketám zlomit a tak pro sebe v létě udělám toto jídlo , stejně to jím sama, protože moje polovička cukety stále odmítá. Co odmítá, on je nechce ani vidět a já nevěřím, že se to změní. 

Ovšem pozor, hořká cuketa obsahuje kukurbitaciny, které mohou způsobit akutní otravu! Čtěte ZDE a jsou tam i užitečné rady. Víte, že některé cukety jsou jedovaté? Každý rok skončí kvůli otravě pár lidí v nemocnici a občas někdo dokonce zemře? Kdoví, jaké ty cukety z mého prvního setkání byly, když mi pak bylo špatně. 🙀

Pokud jste dočetli až sem, zasloužíte metál... vlastně ne, mladou chutnou cuketu, protože dlouhé texty dnes už píše málokdo.

Přeji pohodový závěr měsíce července! 🍹🍨 

Pamatujte, že co červenec neuvaří, srpen už nedopeče.

16 komentářů:

  1. Tedy, my proti cuketám nic nemáme :-) , na zahradě jsme je kdysi také měli a díky tomu jsem si tehdy pořídila i kuchařku od Jany Štěpánkové. Dům se zahradou jsme už dávno prodali, a cuketu si někdy koupím :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeni, já vím, většinou to bývá tak, jak píšeš. V mém případě je to skutečný příběh a s cuketami naprosté fiasko. 😎

      Vymazat
  2. Hanko, dočetla jsem až do konce ☺.Zajímavý příspěvek, že existuje druh cuket jedovatých jsem neměla tušení. Nedivila bych se v dnešní době, že se můžou objevit i v obchodě, není to tak dávno co upozorňovali na internetuzákazníky, kteří si koupili v jednom obchodním řetězci česnek k jeho vrácení. Obsahoval látky, které by tam neměli být, zřejmě přehnojené. Dnes jeden neví, co koupí.
    Hanko, moc hezky jsi to zde napsala "MLADÉ SVĚŽÍ CUKETKY" to je pochoutka, ty staré přerostlé nebrat. Osobně jsem vyzkoušela i ten cuketový koláč, jednou a stačilo. Prý je výborná i polévka, no dá se s cuketami kouzlit, ale s mírou . ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, moc děkuji za komentář. Myslím, že cukety jsou hodně v rodinách rozšířeny, přesto asi většina lidí netuší, co to někdy může způsobit. 🙀
      U Tebe jsem si v receptech všimla, že jsi vždy psala "použít mladé cuketky" a tak to má být. To jsi měla už v receptech na starém blogu, tehdy jsem se Tě ptala, jestli si před zrušením blogu mohu některé recepty zkopírovat. To jsem skutečně udělala a mám je dodnes, několikrát jsem je využila. 😉
      Přeji parádní závěr měsíce a přechod do druhé poloviny prázdnin.

      Vymazat
  3. Tetkapernikarka
    Hani, hezký článek. Věřím, že tvé chvíle po pozřením cuketového salátu hezké nebyly. Já takové měla jednou po jahodách, které jsem koupila jen kvůli pěknému košíčku😊 Už při mačkání a pak i při jezení se mi zdály nějaké tužší…říkala jsem si, je to asi takový druh… a bylo to…🤦‍♀️
    Jinak, cukety se u nás jí. Mladé někdy grilujeme, z větších dělám topinkovou směs, tu pak použijí i na pizzu, nebo pod maso.Od kamarádky mám i recept na cuketové zeli do sklenic, to je taky dobrá věc. Ale pravda…sto lidí, sto chutí…
    To jsou jen moje poznatky s cuketami a recepty 😀
    Hani, měj se moc hezky🌞🍀😊 Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, příběh je pravdivý a mi bylo skutečně po požití těch cuket špatně. Přitom to nebyly cukety koupené, ale od zahrádkářů, jenže přerostlé a staré... 🙀
      Je fajn, že máš s cuketami tak skvělé zkušenosti. O tom zelí jsem slyšela, nikdy jsem to neochutnala, ale říkám si - proč dělat zelí z cuket, když mohu uvařit normální zelí, tedy ze skutečného zelí. Ale chápu, je to proto, aby se cukety spotřebovaly. 😎
      Děkuji a přeji skvělý letní den. 🍀

      Vymazat
  4. Hani, dočetla jsem až do konce a ve všem ti dávám za pravdu. Myslím, že u nás cukety přišly ve známost až po revoluci. Dřív si je nějak nepamatuji i když plně zahradničím od roku 1978. Pamatuji si, jak kamarádka, také čerstvá mladá zahradnice, hostila při stavbě rodinného domu dělníky patizony na různý způsob, ještě dnes se tomu smějeme...Tenkrát by ty cukety určitě sedly líp. Kdysi jsem také nabízela přebytky, v posledních letech mi pomáhají v konzumaci spíš nějací hryzci, takže žádné přerostlé plody, jenom co cuketka doroste, už ji sklízím. Cukety vlastně nemají žádnou chuť, takže se sklízí spíš pro hmotu, která se dochutí. Já mám ráda cuketové zelí, pěkně uleželé. Knížku Jany Štěpánkové mám také doma. O těch otravách jsem četla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heli, moc děkuji i za to, že mi ve všem dáváš za pravdu. Skutečně dříve se tady cukety nekonzumovaly. Dávat zedníkům patizony je trochu i "odvaha", že to jedli a pak ještě přišli. Napsala jsi to moc hezky, souhlasím s Tebou.
      Přeji příjemné přehoupnutí do druhé půle prázdnin. 🍀

      Vymazat
  5. Hani,tvůj příspěvek mě pobavil.Je teď doba cuketová,za chvíli bude třeba houbová.Cuketu mám hodně ráda,dostávám od snachy.Dělám na všechny možné způsoby,nemusím moc maso.Dokonce mám ráda i cuketovou buchtu,protože je na léto taková lehčí.Ale nikdy bych si z ní neudělala salát,jako z okurek,to by mi určitě nejelo.Kdysi jsem cuketu zavařovala jako okurky a dělala z ní čalamádu.Když byly děti malé vše,co jsem vypěstovala na zahradě jsem zužitkovala.Manžel vždy hlásal,že nejlepší zelenina je maso a ejhle,před měsícem mu zjistili dnu.Hrozně mu otékaly nohy a jak teď rád má ty moje zeleninové pokrmy.Ale z maso to jenom není.
    Cuketa má i dost draslíku a toho já mám už roky nedostatek.Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, ten příspěvek jsem se snažila psát trochu v odlehčeném duchu, aby to nepůsobilo tragicky, ale pro mne to sranda nebyla. Píšeš o době houbové, my ani na houby nechodíme, takže z pohledu jiných to může vypadat "divně". Žampiony ano, jiné houby ne. No a cukety od snachy opravdu nezávidím, holka toho vypěstuje mnoho a pak to rozdává, protože co s tím... Děkuji, nechci.
      Manželovi přeji, aby Tvůj jídelníček zabral, já se mu nedivím, že upřednostňoval maso. Také nejsem vegetarián, ale každý den maso nemáme. Je fakt, že jenom maso za to nemůže. Také to mohou být dispozice. Buď ráda, že jsi čilá a svým způsobem zdravá, ono každý má něco. Já už bez cuket nějak vydržím. 😀
      Přeji Ti pěkné letní dny, Jituš a zdraví jako bonus. 🍀

      Vymazat
  6. Mám podobné zkušenosti, byť ne s cuketou. Za svůj život jsem došla k jedné zásadě - každé novince dám 3 šance - buď se to ujme nebo ne. U mne se neujal lilek .... Naopak cuketa časem "košatí" - skoro každý druhý rok zařazuji do jídelníčku nový recept. Přeji hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za zajímavý komentář. Je fakt, že všechno nemusí chutnat a mnozí si to neuvědomí. Co chutná jednomu, nechutná jiným ...
      Tak přeji, aby u vás cuketa našla uplatnění, já dělám pro sebe akorát tu zapečenou cuketu s masem. Jednou za uherský rok. Přeji příjemné přehoupnutí do měsíce srpna. 🍀

      Vymazat
  7. Hani, u nás jsme s cuketami v pohodě, jsou nedílnou součástí letního jídelníčku. Co jsem tedy ochutnala v Itálii a doma se do toho nepouštím, to jsou smažené cuketové květy. Já moc nesmažím, ale tohle je velká dobrota. Doma mi je líto květů, zase takové pole cuket nemám...
    Přeji hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, váš jídelníček je určitě bohatší než ten můj, ale mi to stačí. ☺ Já takové cizokrajné experimenty nezkouším, ale smažený květák dělávám. To je pro mne větší dobrota, proč to nepřiznat. 😀 Cuketu jsem nepěstovala a už ani nebudu. Tak to prostě je. ☺
      Přeji pohodovou půlku prázdnin. 🍀

      Vymazat
  8. Hanko, cukety jsme dřív také neznali, nikdo ji nepěstoval, koupit se nedala. Já z ní občas udělám nákyp, ten nám chutná, jinak ji vlastně nepoužívám. O tom, že mohou být jedovaté vím. Přečetla jsem až do konce, měj se hezky, pá 😊😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, opravdu to je tak, jak píšeš. Cukety jsme dlouho neznali, tak nikdo recepty nezveřejňoval ani nikomu neuškodily. Já jsem nákyp ani neochutnala, doma to nemá cenu dělat, partner cuketu nechce ani vidět a tak já si udělám cuketu s masem a to mi stačí. Ale je vidět, že to prvotní setkání s potravinou je opravdu rozhodující. 😎
      Evi, měj příjemný víkend. 🍀

      Vymazat

Toulky českou minulostí

Zlepšíte si náladu vtipem?

Znáte to pořekadlo, které tvrdí, že s úsměvem jde všechno lépe ?  Nebo se o někom říká, že je "veselá kopa". Spíše je mi sympat...